Officieel: Maserati Grecale onthuld als mildhybride én als Trofeo (2022)

Maserati Grecale Trofeo 2022

Maserati heeft er officieel nog een SUV bij. De nieuwe Grecale plaatst zich net onder de Levante, en wordt meteen gelanceerd met ofwel mildhybride viercilinders ofwel als Trofeo met een krachtige V6. Volgend jaar beloven de Italianen de komst van een zuiver elektrische versie.

Het is zover: alweer één van de meest langverwachte Italiaanse modellen is gelanceerd. Vorige maand trok Alfa Romeo namelijk het doek van zijn Tonale, die ons al sinds pakweg 2019 beloofd werd, en nu is het de beurt aan concerngenoot Maserati. Na een eerste geannuleerde poging vorig jaar onthullen zij nu eindelijk de nieuwe Grecale, en die lijkt het wachten waard geweest te zijn.

Zoals het hoort

De Drietand blijft namelijk niet bij de pakken zitten en stelt zijn nieuwe SUV meteen als knettergekke Trofeo-versie voor. Die krijgt niet alleen een sportiever uiterlijk mee, maar wordt ook voorzien van de zogenaamde Nettuno-motor, een 3.0-liter V6 met twee turbo’s die we al uit de MC20-supercar kennen. Die brengt in de Grecale 530 pk en 620 Nm koppel naar de vier wielen langs een achttrapsautomaat. Zo stoot het blok dit apparaat naar de 100 km/u in amper 3,8 seconden en blijft het geven tot de naald de 285 km/u aantikt. Daarmee is de Grecale Trofeo trouwens nog net iets krachtiger en sneller dan de Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, zoals la mama het voorschrijft.

Maserati Grecale Trofeo 2022

Ook alle reguliere versies van Maserati’s nieuwste krijgen trouwens vierwielaandrijving, al zijn hun motoren wel — letterlijk — een stukje milder. Zo worden alle Grecali onder de Trofeo voorzien van een 2.0-liter viercilindermotor op benzine met lichte elektrohulp. Die mildhybridemotor produceert naargelang de gekozen versie ofwel 300 pk in de zogenaamde ‘Modena’, ofwel 330 pk in de ‘GT’, en in beide gevallen 450 Nm koppel. Ze versnellen naar de 100 km/u in respectievelijk 5,6 en 5,3 seconden, wat eveneens vlot zat is, en halen tot 240 km/u.

Drietandpatronen

Een Maserati is natuurlijk meer dan de som van zijn componenten, en daarom loont het ook om even bij zijn uiterlijk stil te staan. Toegegeven: de Grecale had al heel wat van zijn verrassingseffect verspeeld tijdens de laatste ronde aan weinig verhullende plaagplaatjes, maar dat neemt niet weg dat de SUV een knappe verschijning blijft. Zijn frontje moet volgens designer Quentin Amore — hoe sprekend kan je naam zijn — doen denken aan de bloedsnelle MC20 terwijl het silhouet trouw blijft aan dat van de Levante. Nog een weetje: volgens de ontwerper zitten er in alle verkrijgbare velgen drietandpatronen verwerkt.

Maserati Grecale Interieur 2022

Binnenin vinden we dan weer een mooie oppervlakte aan schermen, beginnend bij een digitaal bestuurdersdisplay van 12,3 inch, een infotainmentscherm van hetzelfde formaat en een extra paneeltje eronder van 8,8 inch groot, waarmee je alle comfortfuncties bedient. Zelfs het iconische klokje bovenop de boordplank is technisch gezien een scherm, want het werd voor de gelegenheid helemaal gedigitaliseerd. Maserati gaat dus resoluut voor de moderne aanpak na de klassiekere cabine van de Levante en het — laat ons zeggen — functionele interieur van de MC20. De Trofeo gaat trouwens met de titel ‘meest praktische van de drie’ lopen op vlak van kofferruimte: hij biedt 570 liter. De Modena en GT houden het op 535 liter aan volume door hun extra accu.

Stekkermogelijkheid

Met die twee mildhybrides als hoogste vorm van elektrificatie laat Maserati dus een plug-inhybride of zelfs een zelfopladende hybride achterwege, al belooft de constructeur dat binnenkort wel ruimschoots goed te maken. Dan mogen we namelijk een Grecale Folgore verwachten, die net als de GranTurismo Folgore voorzien wordt van een zuiver elektrische aandrijflijn. Daar geven de Italianen ook al een paar eerste details over vrij: zo wordt de accu tot 105 kWh groot, belooft de EV een aardige snellaadcapaciteit met een boordnetwerk van 400 Volt en moet de elektromotor een koppel van 800 Nm naar de wielen brengen. Ook deze versie lijkt dus allesbehalve een mak lammetje te gaan worden.

Maserati Grecale Modena 2022

Daarop is het echter nog wachten tot 2023, maar de Modena en GT met hun tweeliterblokken en de Trofeo met zijn Nettuno-V6 worden wel al veel eerder in de showrooms verwacht. Volgens Maserati moet de nieuwe Grecale in die smaken geleverd worden vanaf de tweede helft van dit jaar.

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités