Wiesmann Project Thunderball is elektrische power-roadster

Wiesmann Project Thunderball 2022

De wereld der elektrische roadsters is uiteindelijk toch nog eens een inwoner rijker geworden. Deze ‘Project Thunderball’ komt echter niet gewoon uit de hallen van Tesla gerold, maar is het geesteskind van een veel kleinere en tot voor kort dood gewaande constructeur. Wie, dan?

Wiesmann, heet de bedenker, en zijn verhaal is er zo eentje van vallen en zeggen dat je terug zal opstaan. Zo werd de constructeur in 1988 opgericht door twee broers wiens achternaam je wel kan raden, en stuurden ze in 1993 hun eerste model de wereld in. Die Wiesmann MF was een tweezits roadster met retro-looks en een motorblok van BMW in het vooronder. De fabrikant hield dezelfde receptuur aan voor de komende 20 jaar, al wisten ze nooit echt door te breken. In 2014 gingen de boeken dan ook toe bij Wiesmann, maar sinds een injectie van vers kapitaal een jaartje later werd ons al meermaals beloofd dat er nieuwe modellen zouden komen. Daar krijgen we nu eindelijk een eerste van te zien, al laat die het klassieke recept wel enigszins varen.

0-naar-100 in 2,5 seconden, en in stilte

Dat valt er van buitenaf echter niet aan te zien, want deze Project Thunderball is terug Wiesmann zoals we het ons herinnerden. We krijgen dus opnieuw een tweezitter voorgeschoteld, die ondanks de Duitse origine van de constructeur terug volgens de Britse regels van de roadsterkunst gestileerd werd. De carrosserie werd dan wel uit koolstofvezel opgetrokken en het design werd verfraaid met de nodige moderne details, maar de ronde vormen en enorme kijkers die vroeger al de Wiesmann-modellen typeerden zijn ook hier aanwezig. Zelfs het Jaguar S-Type-achtige radiatorrooster blijft van de partij, wat enigszins verrassend is. En dat zeggen we niet omdat we die grille hier plots wél mooi passen vinden.

Onder die enorme kap schuilt namelijk geen BMW-V8 meer, maar wel een heuse batterij aan accu’s. Maar liefst 92 kWh ervan, om precies te zijn, waarmee dit apparaat volgens de bouwer gemakkelijk 500 kilometer moet halen op één lading stroom. Dat hangt dan wel van je rijgedrag af, want met 680 pk en 1.100 Nm koppel uit twee elektromotoren — allebei ook nog eens op de achteras — wordt rustig rijden een hele beproeving. Vloer je het pedaal volledig, dan snelt deze 1.775 kilogram zware cabrio naar de 100 km/u in 2,5 seconden. Als je de accu daardoor wat sneller leeg trekt is dat trouwens geen complete ramp, want dankzij een 800 Volt-boordnetwerk kan deze EV snelladen tot maar liefst 300 kW.

Hoe concreet deze nieuwe Wiesmann dit keer is, valt moeilijk te zeggen. Met al dat knappe beeldmateriaal en opmerkelijk specifieke gegevens hopen we op het beste, al geeft de constructeur nog geen prijs, oplage of zelfs lanceringsdatum aan. Misschien polsen ze gewoon even hoe het model onthaald wordt, dus laat gerust je mening horen!

Derniers articles publiés

Commentaires (1)

Laisser un commentaire
this 11:19
Portrait de this

Beetje zonde van de grote batterij. Aangezien deze wagen zeer snel kan laden is een grote batterij niet nodig, naast het feit dat het een sportwagen is.
Dus nu zit je eigenlijk met een superzware sportwagen omwille van die batterij.

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités