
Een doordeweekse SUV zie je al amper buiten de geplaveide weg treden, laat staan een elektrisch exemplaar. Maar waarom eigenlijk niet? Die vraag stelt Volkswagen luidop met dit studiemodel op basis van zijn ID.4: de ID. XTREME.
De Volkswagen ID.4 is inmiddels zo’n twee jaar op de markt, en is sindsdien al in een aantal smaakjes verkrijgbaar. Zo kan je — zoals het een SUV betaamt — kiezen uit twee- of vierwielaandrijving en staat er zelfs een sportievere variant in het gamma onder de noemer GTX. Een versie voor het terrein was er echter nog niet, en dat lijken ze bij Volkswagen zelf wat jammer te vinden. Ze tonen nu namelijk hoe zo’n offroad-EV eruit zou kunnen zien, en daarvoor tillen ze de aandrijflijn van de ID.4 GTX letterlijk en figuurlijk naar nieuwe hoogten.
Opgepepte GTX
De opvallendste wijzigingen vinden we dan ook aan de buitenkant, waar deze ID. XTREME niet alleen verhoogde rally-ophanging kreeg maar ook breder geschouderd is. Dat dankt hij aan nieuwe, 3D-geprinte wielkasten die aan weerszijden van het koetswerk 5 centimeter toevoegen. Daaronder vinden we specifieke offroadwielen van 18 duim met natuurlijk gespecialiseerd rubber eromheen gespannen. Vooraan kan de ID. XTREME tegen een stootje dankzij een futuristische bullbar, die een ruiger gelijnde voorbumper beschermt. Bovenaan tekent een dakrek met LED-bar dan weer present, terwijl de bodem volgens Volkswagen volledig beschermd wordt door aluminium beplating.

Hoewel het om een conceptcar gaat, valt er daaronder toch wel het één en ander te beschermen. De ID. XTREME baseert zich qua aandrijflijn namelijk op de sportievere GTX-topversie. Reken dus — gelukkig maar — op vierwielaandrijving, maar reken echter niet op de gewoonlijke 299 pk die zo’n ID.4 GTX laat optekenen. In de plaats daarvan hebben de ingenieurs de achterste elektromotor nog wat opgepept, waardoor de ID. XTREME goed zou zijn voor 385 pk. Bovendien zou de aandrijflijn ook een kunstmatig geluid produceren om de rijbeleving te onderstrepen, al laat Volkswagen (nog) niet horen hoe zoiets klinkt.
Duurzame offroader
Hoewel dit studiemodel zich in grote lijnen baseert op een ID.4 GTX, wil dat niet zeggen dat ze er in Wolfsburg een exemplaar voor opgeofferd hebben. Onder het mom van duurzaamheid hebben de ontwikkelaars namelijk zoveel mogelijk stukken gebruikt die nog ergens in hun magazijn stof lagen te vangen. Zo is de 82 kWh-batterij een tweedehandsje en komt ook de koets grotendeels van een afgedankt testvoertuig uit de ID.4-ontwikkeling. De ID. XTREME kreeg dan ook een mooi plekje op het ID. Treffen van het afgelopen weekend, Volkswagens event waar je enkel heen mag indien er stroom door je aderen loopt.

Indien deze offroad-ID.4 dan weer voldoende zou zijn om je afstand te doen nemen van je opgehoogde Toyota Land Cruiser V8 diesel, dan moeten we jou — en het milieu — teleurstellen. Volkswagen bouwt de ID. XTREME in slechts één exemplaar, en heeft ook geen plannen om het ding later in productie te nemen. Al lijkt er uiterlijk alvast weinig aan de hand dat een beetje handige Harry in zijn schuur niet voor elkaar krijgt, dus waag gerust zelf een poging.
Commentaires récents
Les Seres 5 et 7 débarquent aussi en Belgique
j'attends avec inquiétude ci serres SF 5 arrivera un jour en belgique?? véhicule avec prolongateur...
Door bernard hoyez Il y a 2 mois
Prior Design transforme votre Hyundai i30 en voiture de rallye
Bonjour , savez vous placer un kit prior sur un Mercedes gle coupé hybride ? Merci
Door Wiggers Il y a 8 mois
Essai court : Ford Focus Clipper MHEV facelift (2022)
je voudrai savoir la date de livraison de la Ford focus titanium + clipper 2022
Door joris Il y a 8 mois
Renault Arkana E-TECH 145 : ce que vous devez savoir (2021)
je trouve que beaucoup trop de petits détails sont absents d'un modèle à l'autre. Exemples:...
Door BRAND Il y a 10 mois