Begin dit jaar kondigde Volvo aan dat zijn elektrische SUV’s overschakelden op achterwielaandrijving. Nu laten de Zweden weten dat de C40 en XC40 Recharge in de homologatietests beter presteren dan verwacht.
Het was alweer 25 jaar geleden dat Volvo zich nog eens aan achterwielaandrijving waagde, maar voor modeljaar 2024 van de C40 en XC40 Recharge is dat opnieuw het geval. De elektrische SUV’s krijgen standaard een elektromotor op de achterwielen (Single Motor), al dan niet aangevuld met een exemplaar op de voorwielen (Twin Motor). Dat kondigde Volvo begin dit jaar aan.
Beter dan begin dit jaar
Beide SUV’s worden nu volop getest voor hun officiële homologatie, en de Zweden schrikken zo van de resultaten dat ze die nu al meedelen. De nieuwe elektromotoren en geoptimaliseerde batterij zorgen voor een winst in rijbereik van een kleine 10 tot meer dan 20 procent vergeleken met de uitgaande modellen met voorwielaandrijving. De Volvo’s doen in de tests zelfs beter dan de cijfers die de Zweden begin dit jaar aankondigden. Ook het snelladen gaat erop vooruit: de versie met batterij van 69 kW haalt 135 kW, de versies met batterij van 82 kWh kunnen snelladen aan 205 kW in plaats van 200 kW zoals eerst aangekondigd.
C40 Recharge
Voor de Volvo C40 Recharge zien de officiële homologatiecijfers er – afhankelijk van de uitvoering – als volgt uit:
- Single Motor (69 kWh, 238 pk): 478 km
- Single Motor Extended Range (82 kWh, 252 pk): 581 km
- Twin Motor (82 kWh, 408 pk): 548 km
XC40 Recharge
De officiële homologatiecijfers – afhankelijk van de uitvoering – van de Volvo XC40 Recharge:
- Single Motor (69 kWh, 238 pk): 466 km
- Single Motor Extended Range (82 kWh, 252 pk): 572 km
- Twin Motor (82 kWh, 408 pk): 535 km
Ajouter un commentaire
Vous devez être connectés pour poster un commentaire.
Se connecter