Het JLR-concern koestert grote plannen op elektrisch vlak, maar niet zo groot als voorheen. Zo merkt de CEO op dat de vraag naar EV’s minder snel toeneemt dan verwacht terwijl steeds meer klanten overstappen op hun plug-inhybride modellen. Tijd dus voor een kleine aanpassing van die plannen.
Je kan er moeilijk naast kijken: anno 2024 zijn er weinig autoconstructeurs die zo weinig elektrische modellen aanbieden als het JLR-concern. Zo verdedigt de Jaguar I-Pace eigenlijk al ruim 5 jaar op zijn eentje de eer van de EV maar geen nood, want er is versterking op komst. Vorig jaar beloofde de groep namelijk nog 17 miljard euro te gaan investeren in de ontwikkeling van elektrische auto’s, wat goed moest zijn voor zes Land Rovers en twee Jaguars op stroom tegen 2026… Maar die plannen worden nu enigszins bijgesteld.
Nog steeds ambitieus
De CEO van Jaguar Land Rover, Adrian Mardell, heeft tegenover Automotive News Europe namelijk laten vallen dat het doel om zes elektrische Land Rovers tegen 2026 te ontwikkelen, bijgesteld is naar vier stuks. Voor Jaguar verandert er dan weer niks; daar blijft de ambitie om twee EV’s te lanceren in de komende twee jaar. De reden voor de aanpassing is volgens Mardell te zoeken in een ietwat afgekoelde EV-markt waar de vraag vooral in de hogere segmenten minder sterk stijgt dan voorzien. Tegelijkertijd merken ze bij JLR een onverwachte toename in de interesse naar hun plug-inhybride modellen op, dus dat zijn de modellen waar het concern in de komende jaren nog iets meer aandacht aan wil kunnen besteden.
Nu goed, met vier nieuwe EV’s voor Land Rover en twee voor Jaguar is JLR nog steeds ambitieus genoeg bezig. Intussen hebben we trouwens ook al een redelijk goed idee van wat voor EV’s dat gaan worden. Zo krijgen we nog dit jaar de eerste zuiver elektrische Range Rover te zien die al snel gevolgd moet worden door een Range Rover Sport op stroom. Daarna is het de beurt aan compactere modellen op het nieuwe EMA-platform dus reken op opvolgers voor pakweg de Evoque en de Velar. Jaguar belooft dan weer een vierdeurs GT omstreeks 2025 maar wat we nadien mogen verwachten, is nog niet helemaal duidelijk. We leren het dus ergens in de komende twee jaar.
Ajouter un commentaire
Vous devez être connectés pour poster un commentaire.
Se connecter