De Mercedes GLC heeft zijn AMG-versie al gehad, dus het was maar een kwestie van tijd voor dezelfde saus over de GLC Coupé gegoten werd. Maak dus kennis met de Mercedes-AMG GLC Coupé en ook die komt er in twee viercilindersmaakjes: als 43 en als oppermachtige 63 S E Performance plug-inhybride.
Mercedes-AMG zweert steeds vaker bij viercilinders, ook voor zijn grotere modellen. Zo pakten de huidige C 43 en C 63 S E Performance voor het eerst uit met een vierpittertje, al kreeg die in het geval van die laatste wel een flinke stoot elektrokracht erbij. Dezelfde twee aandrijflijnen werden een paar maanden geleden ook getransplanteerd naar de GLC, maar voorlopig enkel naar de SUV-versie. Op een Mercedes-AMG GLC Coupé bleef het nog wachten, tot nu.
Tot 680 pk en 1.020 Nm
Dit is ‘m dus: de coupéversie van de Mercedes-AMG GLC en die ene zin vertelt eigenlijk al het complete verhaal. Zo kijken we hier aan tegen een duo aan SUV-coupés die op dezelfde uiterlijke wijzigingen getrakteerd werden als de reguliere GLC 43 en GLC 63 S E Performance. Reken dus op een smakelijker setje bumpers met in het geval van de 43 ronde uitlaatpijpjes en trapeziumvormige exemplaren voor de 63 erin verwerkt. Verder herken je ze aan wielkastverbreders en een AMG-grille, terwijl er een flinke ducktail-spoiler achterop pronkt. Het belangrijkste is echter waar die spoiler aan vastzit, want gezien de schuiner aflopende daklijn van de GLC Coupé zit die hier niet bovenaan de achterruit maar wel eronder gemonteerd.
Onderhuids blijft alles dan weer herkenbaar, en dat mag je letterlijk nemen. Zo krijgt de GLC 43 Coupé een mildhybride 2.0-liter viercilindermotor met elektrisch aangedreven turbo mee die daar 408 pk en 500 Nm koppel uit pompt. Dat zijn dus dezelfde cijfers als die van de GLC-zonder-Coupé, en de lagere variant snelt er precies even snel mee naar de 100 km/u: in 4,8 seconden. De GLC 63 S E Performance Coupé doet dat kunstje in amper 3,5 seconden dankzij 476 pk uit zijn 2.0-litermotor en een extra 204 pk uit een elektromotor. Dat brengt het totaalplaatje op 680 pk en 1.020 Nm en inderdaad: ook dat is allemaal precies hetzelfde ten opzichte van de reguliere GLC 63.
Het enige cijfertje dat vermoedelijk wel verandert is de prijs want gewoonlijk betaal je iets meer voor de Coupé-versie. Hoeveel meer dat is weten we nog niet, maar een standaard-GLC 43 kost je tegenwoordig 88.693 euro terwijl je voor een GLC 63 S E Performance moet doorsparen tot 122.573 euro. Reken dus op een paar duizendjes meer voor deze versies met schuin aflopende daklijnen.
Ajouter un commentaire
Vous devez être connectés pour poster un commentaire.
Se connecter