Original ID
2147

Zelfrijdende Mercedessen worden eindelijk écht bruikbaar in Duitsland

Een kleine drie jaar geleden pakte Mercedes uit met een primeur in Europa. Zo had het de goedkeuring gekregen om zijn Drive Pilot-systeem open te stellen in Duitsland, waardoor de S-Klasse en EQS met dat systeem aan boord in essentie volledig autonoom konden rijden. Dat mochten ze echter maar in heel specifieke omstandigheden doen want het gebruik was beperkt tot bepaalde stukken snelweg terwijl je het stuur ook maar langdurig kon loslaten aan snelheden tot 60 km/u.

Mercedes vergeet auto twee jaar lang in de woestijn… met goeie reden

Mercedes heeft een naam hoog te houden op vlak van kwaliteit. Met name in de jaren ’70, ’80 en nog een beetje ’90 stonden hun auto’s erom bekend ronduit onverwoestbaar te zijn, vooral indien er een turboloze dieselluiaard voorin lag. Zo zie je zelfs vandaag naar ’t schijnt nog flink wat 200D’s rondrijden in pakweg Noord-Afrika, waar ze honderdduizenden tot zelfs miljoenen kilometers meedraaien als taxi… Maar een paar decennia en flink wat elektrificatie later, staat de Mercedes-ster nog steeds voor die betrouwbaarheid?

Zoveel klanten staan al in de wachtlijst voor de elektrische Range Rover

We moeten er geen doekjes om winden: een Range Rover heeft iets magisch. Zo bungelt het merk samen met het complete Jaguar-Land Rover-concern steevast onderaan elke betrouwbaarheidslijst en toch blijven mensen er maar kopen. De reden is simpel: een full-size Range Rover is gewoon een belachelijk begeerlijke auto om te bezitten… En dat geldt een dik halfjaar voor zijn lancering blijkbaar ook al voor de eerste elektrische Range Rover.

Abonneer op F