Ajuus, TDI: Audi schrapt dieselmotoren uit Nederlandse aanbod

Audi e-tron gamma 2022

De Nederlandse Audi-importeur zet morgen een wel heel radicale stap in de geschiedenis van het merk. Vanaf 1 april zullen ze namelijk geen modellen meer aanbieden met een dieselmotor onder de kap. Nederlandse gegadigden moeten het vanaf dan stellen met benzinemotoren of (deels) geëlektrificeerde aandrijflijnen.

Het is nog niet helemaal duidelijk of het hier gaat om een vroege 1-aprilgrap van de Nederlandse Audi-importeur, maar dan zijn wij er alvast met open ogen in getrapt. Bij deze: onze noorderburen krijgen met ingang van volgende maand — vanaf morgen dus — geen dieselmotoren meer in de Audi-configurator te zien. Daarmee verdwijnt het TDI-acroniem uit het gamma van één van de meer iconische merken uit de geschiedenis van de zelfontbrander, en wordt die leegte opgevuld met — hoe kan het ook anders — elektrificatie.

(Fiscaal) klimaat

Het persbericht wil dan ook vooral belichten dat Audi Nederland in de toekomst meer gaat focussen op benzinewagens, plug-inhybrides en zuiver elektrische modellen. Het TDI-opschrift achterop de gemiddelde Audi moet dus, voor de kenners, plaats ruimen voor TFSI, TFSIe en e-tron. Dat doet de Audi-importeur trouwens niet zomaar, want volgens hun cijfers had vorig jaar slechts 1% van de in Nederland verkochte auto’s in het premiumsegment een dieselmotor onder de kap.

Audi A8 50 TDI 2022

Het schappen van de dieselversies komt natuurlijk niet als een complete verrassing. In Nederland worden deze motoren steeds sterker afgestraft door middel van bijvoorbeeld roettaksen, en ook elders is een zelfontbrander geen voor de hand liggende keuze meer. Dat merken we ook in eigen land steeds vaker, waar je niet alleen aardig wat meer belasting betaalt op je dieseltje maar in sommige gevallen ook rechtsomkeer moet maken bij het naderen van een stadscentrum. Het is dan ook niet duidelijk of deze maatregel op termijn ook voor de Belgische Audi’s gaat gelden, al blijkt uit onze verkoopcijfers van vorig jaar dat de Belg de dieselmotor nog niet helemaal uit zijn leven verbannen heeft.

Derniers articles publiés

Commentaires (3)

Laisser un commentaire
John 15:23
Portrait de John

Komen dan de S4/5/6/7 met benzine motor beschikbaar?

Joram 15:51
Portrait de Joram

In Nederland staan die S-zonder-R-versies momenteel al niet meer in het gamma... Al zou een krachtige benzinemotor ze zeker niet misstaan hebben.

John 17:03
Portrait de John

Ik dacht dat de S-benzine versies enkel voor de U, S & A was. Europa viel uit de boot. Dit zal waarschijnlijk niet veel veranderen.

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités