
Stellantis heeft iets belangrijks onthuld en dat is eens geen auto. Of tenminste geen complete, want het doek gaat van het eerste van hun nieuwe STLA-platforms die straks aan de basis gaan liggen van al hun EV’s. In het geval van ‘STLA Medium’ worden dat EV’s in het C- en D-segment, en het moet ze het beste rijbereik in hun klasse geven.
Het is je misschien al opgevallen, maar megaconcern Stellantis heeft megaplannen op vlak van elektrificatie. Zo werden vrijwel al zijn merken voorzien van elektrische deadlines sinds ze toetraden tot de groep, van DS in 2024 tot zelfs Alfa Romeo in 2027. Ook vandaag heeft Stellantis al een enorme schare EV’s onder zijn vleugels, maar dan vooral in het B-segment. Het merendeel van de wereldwijde autoverkopen vindt echter plaats in de twee segmenten daarboven: het C- en het D-segment.
700 km range, 388 pk vermogen
Stellantis heeft nu het doek getrokken van het platform dat daar zijn elektrische doorbraak mogelijk moet maken, en dat heet ‘STLA Medium’. De prestaties zijn echter allesbehalve matig, want de constructeur belooft een rijbereik tot wel 700 kilometer uit een accupakket met een nettocapaciteit van 98 kWh. Dat zou meer energie zijn dan gelijk welk ander model in dat segment tussen zijn assen weet te proppen, en Stellantis spreekt dan ook over een marktleidende actieradius. Daarnaast zou er ook een compactere batterij komen die het op 500 kilometer range houdt, maar daarvan mogen we de precieze inhoud nog niet weten.
Dat knappe rijbereik dankt het STLA Medium-platform trouwens niet alleen aan zijn marktleidend grote accu’s, maar ook aan een marktleidend laag verbruik. Zo belooft Stellantis dat de zuinigste modellen op deze basis genoegen nemen met amper 14 kWh/100 km aan stroom, al betekent dat niet dat je een stel makke lammetjes mag verwachten. Het modulaire platform beidt namelijk plaats voor zowel voor- als vierwielaangedreven modellen met één of twee elektromotoren, en het vermogen varieert van 218 tot 388 pk. Opladen doen ze dan weer van 20% naar 80% in amper 27 minuten dankzij een 400 Volt-boordnetwerk.
Van Peugeot tot Opel
Over de precieze modellen waaronder we deze basis mogen verwachten rept Stellantis met geen woord, maar ver hoeven we die niet te zoeken. Zo weten we dat er nog dit jaar een Peugeot E-3008 aan zit te komen, die deze keer op een uitsluitend elektrisch platform zal staan. Wij durven er dus ons lunchgeld op verwedden dat het om dit platform gaat, en die Peugeot zou zijn basis gaan delen met de eveneens elektrische opvolgers van de Opel Grandland, Citroën C5 Aircross en natuurlijk de Peugeot E-5008. Later mag je modellen als de Peugeot E-308 en de Opel Astra Electric ook op deze STLA Medium-architectuur gaan verwachten, want momenteel rijden die nog op een aangepaste variant van het EMP2-platform.

Zoals de naam al doet vermoeden, wordt STLA Medium niet het enige nieuwe platform van Stellantis. Zo staan er daarnaast ook STLA Small-, STLA Large- en zelfs STLA Frame-basissen voor elektrische pick-ups en bedrijfswagens in de planning. Die moeten er allemaal samen voor zorgen dat Stellantis tegen 2030 alleen nog elektrische personenwagens verkoopt in Europa, zoals beloofd als deel van het ‘Dare Forward 2030’-plan. Het prijskaartje van dat alles: een kleine 30 miljard euro.
Commentaires récents
L'entreprise Belge Kerv lancera un tricycle électrique en 2022
ou peut on en voir un et ou les vent on ???
Door wauters jp Il y a 4 mois
Que pensez-vous de la qualité des routes Belges ?
Une honte je suis pour le moment obligée de faire Virton Mont Godinne mais cette autoroute c'est...
Door Bergmann Il y a 5 mois
Premier essai : BYD Han (2022)
Je ne sais pas trop vous aider ici car nous sommes un média Belge. Vous pouvez toujours aller sur...
Door Felix Il y a 6 mois
Premier essai : BYD Han (2022)
Comment commander en France ?
Door Phanry HOUN Il y a 7 mois