Super 95 verdwijnt, alternatief wordt duurder

volkswagen-passat-variant-16tdi-bluemotion-7_0

Net nu we dachten dat onze regering de taxen en accijnzen in het voordeel van de benzinerijders liet uitdraaien, krijgen we via een Koninklijk Besluit te horen dat Super95, bij ons zowat de meest courant getankte benzine, zal plaatsmaken voor E10, Super met toevoeging van bio-ethanol.

In Duitsland en Frankrijk rijden ze al langer op dit soort brandstof. E10 is een mengeling van Super 95 met 10 procent bio-ethanol. Voor benzinemotoren na 2010 levert de omschakeling geen probleem op, wagens ouder dan dat jaartal zouden wel eens nukkig kunnen doen. Daarom wordt aangeraden om bij wagens ouder dan 2010 Super 98 te tanken, voor zover die brandstof nog blijft bestaan.

Het Koninklijk Besluit wordt pas van kracht vanaf 1 januari 2017, zodat pompuitbaters en brandstofverdelers de nodige aanpassingen kunnen doen en voorraden kunnen inslaan. Tegen eind dit jaar zou er een lijst komen waarin je kan zien welke automodellen al dan niet graag E10 drinken. Volgens schattingen zou dat om zowat 10 procent van het wagenpark gaan. Ook de prijs van E10 wordt naar verwachting hoger, één tot drie cent per liter zou de norm zijn.

Het Koninklijk Besluit past in het kader van de doelstelling om tegen 2020 tien procent hernieuwbare energie aan te bieden in de transportsector.

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
Adriaan 17:25
afbeelding van Adriaan

In dagen waar de begrotingstekorten hoger zijn dan de gemiddelde skyscraper in Dubai zal dat niet direct gebeuren. Nop, eerder diesel even duur maken als benzine, en dan liefst van al nog kilometer vergoeding door ons strot rammen!

Jelle dr 17:10
afbeelding van Jelle dr

Beter dat we met zen allen een oude diesel kopen en rooie tanken. Wat een bende hypocrieten hebben we toch. Ook wordt het tijd dat iedereen de NWO agenda eens doorneemt. Gelukkig wordt de elite massaal gehackt en worden we met zen allen bewust wie de schuldigen van dit beleid zijn.

marksken 18:48
afbeelding van marksken

bio-ethanol heeft toch een lagere energiedichtheid, vandaar dat de E85 (met 85% bio-ethanol) in FR veel goedkoper is dan de benzineversie. Hier gaat men dan de prijs verhogen, begrijpe wie het kan.

Glenn 21:44
afbeelding van Glenn

Voor wagens weet ik het niet, maar motorfietsen na 2010 zijn ook niet allemaal gediend met die rommel. Een paar weken terug E10 getankt in Duitsland en het ding draaide zo vierkant als iets; stotteren, slecht starten. Hopelijk blijft de 98 nog beschikbaar.

Adolf Van Oostende 23:11
afbeelding van Adolf Van Oostende

E10 wordt duurder dan 95 en ze vertellen er niet bij dat je zeker 5% meer verbruik krijgt (meer accijnzen en BTW voor de staat ) en dat E10 hygroscopisch is : zeker bij voertuigen waarbij de brandstof relatief lang in tank en leidingen blijft (hobbyvoertuigen , moto's , oldtimers enz ) en bij tweetakten is het zeker af te raden omdat de ethanol zorgt voor ontvettend effect en dus minder smering en meer slijtage v bvb je kettingzaag , bosmaaier , bromfiets enz .

Ook geeft E10-verbranding meer roetafzetting , roet in je motor of uit je uitlaat daar zaten we nu echt op te wachten zeker ????

In Duitsland hebben ze jaar of 6 geleden E10 ook willen invoeren en zijn er op teruggekomen omdat er teveel miserie mee was en consumenten het daardoor boycotten .

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws