Europa is op weg om een stevige afzetmarkt te worden voor in China geproduceerde automodellen. Volgens marktonderzoeker PwC zal Europa in 2025 maar liefst 800.000 "Chinese auto's" importeren en daardoor meer import dan export kennen op autovlak. Saillant detail: het gaat dan niet enkel over Chinese merken maar ook over in China geproduceerde auto's van Europese constructeurs.
Volg je het autonieuws wat op de voet, dan zal het je zeker niet zijn ontgaan dat de Chinese automerken en masse naar onze contreien komen. Met stevige spelers zoals Polestar, MG, Aiways en BYD. Dat dit gevolgen zal hebben voor onze Europese markt spreekt voor zich. marktonderzoekersbureau PwC ging aan het rekenen en kwam met interessante data naar voren. Tegen 2025 zal Europa een aanzienlijke hoop Chinese auto's importeren. Waarbij vooral elektrificatie een belangrijke factor zal spelen.
Niet enkel Chinese merken
Volgens PwC - en het blijft wat giswerk natuurlijk - zal Europa in 2025 maar liefst 800.000 in China geproduceerde auto's importeren. Haal daarbij je hooivork nog niet boven, want we mogen daarvoor gerust in Europese boezem kijken. Want ruwweg 330.000 van de auto's zouden dan afkomstig zijn van westerse merken met een productiesite in China. Denk maar aan spelers zoals Tesla, BMW en Renault - zowel de Tesla Model 3 als de Renault Spring worden momenteel al in China gebouwd. PwC gaat er dan ook prat op dat steeds meer westerse automerken hun productie zullen verplaatsen naar China.
Of we ons als Europeanen hier zorgen over moeten maken? Dat hangt er vanaf of je dit op een micro- of macroniveau bekijkt. Vorig jaar was de Europese markt goed voor 11.75 miljoen auto's. Groeit die markt niet verder, dan zou dat betekenen dat de Chinese import in 2025 goed is voor net geen 7% marktaandeel. Om je een idee te geven: vorig jaar had de Hyundai/Kia-groep 8.61% van de Europese markt in handen en de Toyota-groep zelfs 20,26%.
Alles hangt dus af van het perspectief. Of er hierdoor de komende jaren jobs zullen sneuvelen in de Europese autosector? Mogelijks. Al zal dat vooral het gevolg zijn van westerse merken die hun productie verplaatsen naar China, niet zozeer van Chinese merken die hier auto's komen verkopen. Straffer nog, de opkomst van de Chinese merken zal in Europa net voor jobcreatie zorgen.
Recente reacties
Vijf (soms nutteloze) dingen die je moet weten over de nieuwe Mini Cooper EV (2024)
Ik mis wel de rallylichten ... ben ik de enige?
Door JPD 3 dagen geleden
Vijf (soms nutteloze) dingen die je moet weten over de nieuwe Mini Cooper EV (2024)
Vooral de EV versie is stevig geprijsd, aangezien die door GWM in China wordt gebouwd. BMW zal...
Door GLENN 3 dagen geleden
Vijf (soms nutteloze) dingen die je moet weten over de nieuwe Mini Cooper EV (2024)
Wtf, die prijzen... Wie heeft er zoveel geld teveel om uit te geven aan een klein stadswagentje?
Door FLP 3 dagen geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Wij hebben een DS 7 E-Tense 4×4 gehad en dat was één van de eerste. Die heeft in het begin een paar...
Door Johan De Bruycker 4 dagen geleden