Rijtest: Subaru Legacy Touring Wagon 2.0D Sport

Rijtest : Subaru Legacy Touring Wagon 2.0D Sport

Een spannende en hippe gezinswagen, het was niet het eerste waaraan ik dacht bij de Legacy. Toch hebben de Japanners bij Subaru zich weer eens overtroffen met deze nieuwe middenklasser. We lieten ons eens volledig gaan in de bochten van de Franse Var.

De oude Legacy sprak nochtans niet meteen tot de verbeelding. Als hij al in iets uitblonk, dan misschien in zijn saaiheid. Designsgewijs dan toch, hoe hij reed zullen maar enkele Belgen kunnen verder vertellen. DeSubaru Legacy is nooit een verkoopssucces gebleken.

Rijtest : Subaru Legacy Touring Wagon 2.0D Sport

Japans design zal autofans altijd in twee kampen blijven verdelen. Love it or hate it. Maar je kan niet ontkennen dat deze wagen er staat. Sportief, misschien zelfs een beetje macho, maar toch stijlvol. Het moet nu wel gezegd worden dat deze sportversie heel wat visuele opsmuk meekreeg. De (werkende) luchthapper komt bijvoorbeeld enkel op de boxer diesel en de lage profielvelgen plus aangepaste spoiler hoort alleen bij deze sportversie. Zonder deze visuele opsmuk, bij de lagere modellen en de berlines, borrelt het nare jaren ’90-gevoel onvermijdelijk weer op.

Rijtest : Subaru Legacy Touring Wagon 2.0D Sport

Binnenin voelt de wagen vooral Japans aan. Het interieur bestaat uit veel plastiek. Alles wat op het eerste zicht carbon of aluminium lijkt is namaak. De middenconsole lijkt zelfs uit dezelfde fabriek als mijn oude miniketen te komen. Toch kan het mij op een bepaalde manier wel bekoren. Het is in ieder geval allerminst saai te noemen. Het zitcomfort in de Legacy is bovengemiddeld goed. De zetels zijn niet te hard en niet te zacht, bieden voldoende steun en zijn toch heel erg comfortabel. Dat lijkt een perfecte balans te zijn voor langere reizen, want geen enkele van de inzittenden had te klagen na de lange trip naar het zuiden van Frankrijk. Ook achteraan is het dus aangenaam toeven. De leuning van de achterbank kan zelfs enkele graden naar achteren worden gekanteld waardoor je haast een comfortabel lounge salon creëert. De royaal bemeten beenruimte zorgt er in combinatie met het relatief hoge dak dat zelfs grotere mensen nog comfortabel plaats kunnen nemen op de achterbank van de Legacy Touring Wagon.

Rijtest : Subaru Legacy Touring Wagon 2.0D Sport

Hetzelfde kan gezegd worden van rijprestaties. Waar een traditionele break op een bochtig parcours wel eens last krijgt van onderstuur bleef deze Legacy als een blok op de baan liggen. De wagen heeft een vrij laag zwaartepunt dankzij de laaggeplaatste boxermotor. Subaru’s All Wheel Drive systeem zorgde op elk moment voor de perfecte grip. En wees maar zeker dat we dat veelvuldig en grondig hebben getest op de bochtige Zuid-Franse wegen.

Rijtest : Subaru Legacy Touring Wagon 2.0D Sport

De stuurprecisie deed dan weer denken aan de producten van de Bayerische Motoren Werke. De turbo was mooi uitgebalanceerd en zorgde ervoor dat de 150pk van de boxermotor perfect op de baan werd gezet. Voor amateurpiloten als ons kwam die grip stevig van pas in de bergen. Zelfs al drukte je stevig op het gaspedaal bij het uitkomen van de bocht, dan nog neigde de Subaru niet te slippen. Met 150pk op de voorwielen moet je dat bijvoorbeeld niet te vaak proberen.

De motor ontbrak op het eerste zicht wel wat koppel. Zeker bergop viel deze Legacy vaak gewoonweg dood waar andere diesels het puur op trekkracht kunnen rooien. Vreemd, want 350 Nm/1800t kan moeilijk ondermaats worden genoemd. De ‘schuld’ ligt ‘m bij de schakelbak. De versnellingen zijn vrij lang. Dat viel vooral op bij het remmen op de motor in de bergen. Een versnelling te hoog en je bolde gewoon door, één te laag en de teller ging in het rood. Als je enkele kilometers moet afdalen wordt dat al snel vervelend. Je kan niet de hele afdaling op de koppeling blijven slepen.

Rijtest : Subaru Legacy Touring Wagon 2.0D Sport

Op onze wegen ga je daar echter niet veel last van hebben. Hier komen de lange versnellingen wel van pas. Het is in ieder geval geen boîte voor luie chauffeurs. Bij hernemingen is het werken geblazen om hem in koppel te houden maar eens in het juiste toerental rijdt deze boxermotor zéér belonend. Doordat je vrij lang toeren kan opbouwen is de acceleratie verrassend goed voor de bescheiden cilinderinhoud van twee liter. Met deze Sportuitvoering zit je in 9,6 sec aan 100 km/u. Best wel pittig. Het enige nadeel was de ietwat zware ontkoppeling die de sportieve sfeer moet benadrukken. Maar die is zeker niet gemaakt  voor Belgisch verkeer. Zonder schokken van versnelling veranderen lukte pas na enige oefening. Ook het constant geklik van de versnellingspook is een gimmick die maar even kan bekoren. Toch, het is een kleintje dat we er graag bijnemen.

Rijtest : Subaru Legacy Touring Wagon 2.0D Sport

Als we naar de concurrentie kijken is de Subaru met zijn  € 39.995 net enkele duizend euro duurder dan zijn naaste concurrenten zoals de 320d Xdrive en de A4 Allroad Quattro. Maar vink voor deze modellen even een gelijkaardige optielijst aan en de Legacy komt er plots zeer goedkoop uit. Bij Subaru erft elke hogere versie de standaardopties van de lagere uitvoeringen. Aangezien deze Legacy Sport helemaal bovenaan staat krijg je opties mee die gaan van een AUX-ingang uit de basisuitvoering tot speciale Bilstein schokdempers voor de sportversie. Vreemd genoeg komt daar geen standaard lederen zetelbekleding bij. Een metallic laklaag zal je ook nog extra kosten. Verder koop je hem full option. Deze Subaru Legacy is het beste wat je kan kopen in zijn prijsklasse.

Rijtest : Subaru Legacy Touring Wagon 2.0D Sport

tekst en foto's : Olivier Garmyn
met dank aan Subaru Benelux voor de testwagen.

Specificaties

Motor

2.0 diesel, boxermotor

Vermogen

150pk

Koppel

350 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 531 kg

Topsnelheid

203 km/u

Prijs testwagen

€ 42 510.00

Prijs basismodel

€ 39 995.00

0 tot 100 km/u

9.60 sec

Gemiddeld testverbruik

7.00 L/100km

Min. kofferinhoud

526 L

Max. kofferinhoud

1 726 L

Laatst gepubliceerd

Reacties (7)

Plaats een reactie
Wim 14:39
afbeelding van Wim

echt value for money, grote bak, veel opties en redelijke prijs

Anonieme gebruiker 16:30
afbeelding van Anonieme gebruiker

Op het eerste zicht dacht ik heel even aan een Vectra, maar de Sub is toch veel knapper :-)

Vish 21:28
afbeelding van Vish

In mijn ouderlijk huis hebben ze de nieuwste Forester. Daar zijn we afgelopen weken mee gaan karren in de Ardennen en ik moet zeggen dat die motor + het onderstel fantastisch is. Maar het is inderdaad een moeilijke versnellingsbak en je moet hem op de juiste toeren houden.
Voor de rest ziet deze legacy er een prachtbak uit!

Dirk Van Dessel 09:51
afbeelding van Dirk Van Dessel

Ik heb sinds Januari 2013 een Sedan versie in "executive" versie , alles erop en eraan voor een schappelijke prijs en ONGELOOFLIJK baanvast en optrekken in 2° en 3° , jongens toch ! "Waar voor uw geld" tot de tiende macht. Duidelijkheidshalve, ik ben GEEN verkoper hé, enkel wreed contente klant !

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws