Wie gehoopt had dat Tesla's laatste creatie de oversteek over de grote plas zou maken moeten we (zo goed als zeker) teleurstellen. Tesla heeft momenteel geen plannen om de Cybertruck in Europa te introduceren. En daar zijn drie goede reden voor.
Hij komt, hij komt. Inderdaad, de Lieve goede Sint. Want op de Tesla Cybertruck moet je eerder niet rekenen. Hoewel leveringen van Tesla's nieuwste pick-up officieel gestart zijn in de US of A, is het zo goed als zeker dat de megalomane Cybertruck niet zijn weg zal vinden naar België. Hoe dat komt? Wel, niet in het minst door onderstaande redenen.
1: West-Europa is geen pick-upmarkt
Ford, Dodge, Chevrolet en co verkopen jaarlijks miljoenen pick-ups in de Verenigde Staten. Volbloed pick-ups, met de proporties van een klein rijhuis en een motor die overloopt van de cilinders. Hoewel er ook in West-Europa pick-ups worden ingeschreven, gaat het over marginale cijfers op wereldvlak. Het sop is dus misschien niet de kolen waard.
2: Europese regelgeving
Ach kom, iedereen weet dat het gros van de klanten de Cybertruck niet zal kopen om er pick-updingen mee te doen. Correct. Want eigenlijk is de Cybertruck een moddervet statement. Eentje die desalniettemin moet voldoen aan Europese richtlijnen wil hij op Europese bodem worden verkocht. Wist je bijvoorbeeld dat uitstekende onderdelen van een auto wettelijk in Europa moeten afgerond worden zodat er geen scherpe kanten zijn? Wel, die 3,2 millimeter afronding is niet mogelijk op het 1,4 millimeter dikke plaatwerk van de Cybertruck.
3: Europese regelgeving, bis
Al stopt de Europese regelgeving niet. Want het gross vehicle weight van de Cybertruck gaat vlot over het maximumgewicht dat chauffeurs mogen besturen met een B-rijbewijs. Anders gezegd: de Cybertruck heeft het gewicht van een vrachtwagen (3,6 tot 4,5 ton), waardoor je zal moeten beschikken over een... vrachtwagenrijbewijs in België en andere landen in Europa.
Vind jij het spijtig dat de Cybertruck niet naar Europa komt? Of hoop je toch nog op een kerstmirakel? Laat het weten in de comments!
Recente reacties
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Die “predictieve snelheidsbegrenzer” is geen cruise control maar een adaptief remsysteem. En de...
Door Joram 10 uur geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Klanttevredenheid? Wij hebben een DS4. En eerlijk is eerlijk, het is een prachtige auto! Maar qua...
Door Raymond 12 uur geleden
De EV-Gids is hier: gratis, online magazine vol info en tips over elektrisch rijden
Dankjewel!
Door JL 16 uur geleden
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Ik weet niet waarom telkens de theorie naar boven gehaald wordt en niet de juiste info! De Tiguan...
Door Dave Pollock 20 uur geleden