Met "The Arc" heeft Nissan zijn driejarenplan uit de doeken gedaan. Daarin is er plaats voor maar liefst 30 (!) nieuwe modellen, waarvan 16 stuks geëlektrificeerd zullen zijn. De push die Nissan nodig heeft?
We moeten er niet flauw over doen; hoewel Nissan momenteel een moderne line-up bij de dealer heeft staan, dreigt er binnen enkele maanden een droogte aan nieuwe modellen te ontstaan. Dat hebben ze geluk ook helemaal aan de top door. Waardoor het Japanse merk zopas zijn "The Arc" businessplan uit de doeken heeft gedaan. Daarin blikt het vooruit tot 2026 en maakt het meteen duidelijk dat het allerminst van plan is om terug te schakelen.
30 nieuwe modellen
Naast saaie bedrijfsmeuk, werd er natuurlijk ook heel wat verteld over nieuwe modellen. Wereldwijd gaat het over maar liefst 30 stuks! Verdelen we die taart per regio, dan krijgen we in Europa tegen 2026 zes nieuwe Nissans. Toch nog vlot twee per jaar! Zonder twijfel zal daarbij de spirituele opvolger van de Micra het grootste deel van de spotlight krijgen. Die deelt namelijk zijn genen met de Renault 5 E-Tech en zal uitpakken met guitige looks. Tegen 2026 verwacht Nissan dan ook dat 40% van zijn verkoop in Europa draait rond 100% elektrische auto's.
EV's die trouwens een stuk goedkoper moeten worden. Nissan gaat er dan ook prat op dat het de komende jaren gradueel de prijs van elektrische auto's wil gaan verlagen. Tegen 2030 zou die prijs zelfs met 30% gedaald moeten zijn. Of anders gezegd; de 40.300 euro kostende Nissan Leaf die je nu kan kopen, zou tegen 2030 nog amper 28.210 euro moeten gaan kosten. Al vergeten merken vaak de inflatie in deze vrije positieve berekeningen. In de video hierboven krijg je trouwens een glimp te zien van alle modellen die Nissan in petto heeft.
Recente reacties
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Dat hangt er van af wat je wilt, deze versie doet nog altijd minder dan 10 sec naar 100km/u. Wat...
Door this 2 uur geleden
Lichte vracht voor particulieren: hoe zat dat weer? (2024)
Vermoedelijk ga je die sluiting wel op een of andere manier definitief moeten maken. Dus...
Door this 2 uur geleden
Adieu, GTX: Volkswagen trekt stekker uit sportief, elektrisch label
Wie koopt nu ook zo’n GTX als je voor minder geld een meer sportieve concurrent kan kopen, zoals...
Door Edison 16 uur geleden
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Vond de vorige uitvoering veel knapper. Motor met 150pk en gewicht van 1600kg is te zwak.....
Door Guy Clays 17 uur geleden