De Art Cars van BMW kennen we allemaal. Toch waren er in de jaren '70 nog andere wagens die dienst deden als kunstobjecten. Zo ook deze Citroën GS. De wagen kwam er nadat kunstenaar Jean-Pierre Lihou het Energetisme wilde toepassen op een bewegend object. Energetisme is het visualiseren van krachten door middel van pijlen. Als eerste keuze had hij de Citroën CX. Dat vond het management echter geen goed idee, omdat deze wagen het vlaggenschip van het nieuwe gamma was, als opvolger van de DS.
De toenmalige PR-manager bij Citroën Frankrijk, Jacques Wolgensinger, geloofde echter wel in het project. Hij zorgde ervoor dat Lihou zijn idee kon uitwerken op een iets kleiner maar daarom niet minder belangrijk model, de GS en meer bepaald de GS X2. De GS had op dat moment behoefte aan een herlancering.
500 werkuren en 72 verfpotten verder kwam de wagen van de foto's in 1977 in de showroom op de Champs Elysées te staan. Het werd een succes en de meestgestelde vraag was waarom er geen CX als basis voor het project werd gekozen.
Tot op heden maakt deze Citroën GS-flèche deel uit van de collectie van het Franse merk.
Recente reacties
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Het snelladen is goed voor de rijken en deze met een leasing. Als particulier moet je thuis...
Door Mathieu 1 dag geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Ik vermoed ook zoiets...
Door Mathieu 1 dag geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Renault zegt het niet met zoveel woorden, maar daar lijkt het alleszins wel op. Die verbrandings-...
Door Joram 1 dag geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Nutteloos hoog toch niet, de hoogte komt bijna puur door die batterijen die er onder liggen. Want...
Door this 1 dag geleden