Fiat introduceert de TwinAir op de 500, net op de derde verjaardag van het model. Het recept voor de TwinAir is als volgt: meng twee cilinders met een turbolader en de MultiAir-technologie, gooi er een elektronische kleppensturing bovenop en je kan vertrekken. De ingenieurs werkten vermogens uit van 65 pk tot 105 pk.
Toch is dat vermogen variabel; in Eco-modus krijgt de 85 pk-versie namelijk beschikking over 78 pk en gaat de stuurbekrachtiging over naar de bekende City-stand. Om het verbruik nog wat verder te drukken, worden kneepjes als start/stop en de schakelindicator geplaatst. Daarmee drinkt de 500 slechts 4,0l/100 km en stoot hij slechts 92 g CO2/km uit.
Wie denkt dat hij sneller is met de brommer, komt bedrogen uit; in 11 seconden gaat de Fiat 500 van 0 naar 100 km/u, ophouden doet hij pas bij een respectabele 173 km/u.
Vanaf september is de 875cc grote TwinAir beschikbaar op de Fiat 500 en 500C, later krijgen ook de nieuwe Panda en de Lancia Ypsilon deze kleine onder de kap.
Recente reacties
Vijf (soms nutteloze) dingen die je moet weten over de nieuwe Mini Cooper EV (2024)
Ik mis wel de rallylichten ... ben ik de enige?
Door JPD 1 dag geleden
Vijf (soms nutteloze) dingen die je moet weten over de nieuwe Mini Cooper EV (2024)
Vooral de EV versie is stevig geprijsd, aangezien die door GWM in China wordt gebouwd. BMW zal...
Door GLENN 2 dagen geleden
Vijf (soms nutteloze) dingen die je moet weten over de nieuwe Mini Cooper EV (2024)
Wtf, die prijzen... Wie heeft er zoveel geld teveel om uit te geven aan een klein stadswagentje?
Door FLP 2 dagen geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Wij hebben een DS 7 E-Tense 4×4 gehad en dat was één van de eerste. Die heeft in het begin een paar...
Door Johan De Bruycker 3 dagen geleden