Je hebt dragracing en je hebt dragracing. De Top Fuel klasse behoort tot die laatste, en terecht. Zo'n Top Fuel dragster schiet immers in 0,7 seconden naar 160 km/u en behaalt op het einde van zijn 300m dikwijls snelheden van over de 500 km/u.
Top Fuel dragsters rijden op een mengeling van 90% nitromethaan en 10% methanol. De meeste Top Fuel wagens produceren op die brandstofmengeling ergens rond de 8.500 en de 10 000 pk. Zo'n getallen zijn natuurlijk moeilijk na te meten op de dynamometer, er zijn in de eerste plaats al weinigen die zo'n kracht aankunnen en ten tweede kan zo'n Top Fuel dragster maar maximum 10 seconden op full-power gereden worden voor hij aan spontane desintegratie begint te doen.
Wij verzamelden alvast enkele feiten van deze over-the-top motorsport.
Één Top Fuel dragster produceert meer PK dan de eerste zes rijen tijdens de bekende Daytona 500.
De supercharger heeft meer kracht nodig om te werken dan een standaard HEMI motor kan leveren.
Als de wagen volledig afbetaald is, als het personeel gratis werkt én als er voor een keer eens niets ontploft dan kost elke seconde racen ongeveer 1000 dollar.
Een Top Fuel dragster verlaat zijn startpositie met een kracht die overeenkomt met 5G's, ongeveer dezelfde acceleratie die een Space Shuttle ervaart als hij opstijgt.
Zuinig zijn zo'n dingen natuurlijk niet, helemaal niet. In onderstaand filmpje zie je zo'n brandstofpomp in werking, eerst in neutraal en vervolgens in versnelling. De titel van het filmpje is echter fout, dit is een brandstofpomp en hier is er maar één exemplaar van per wagen, niet één per cilinder. Deze display is overigens ook al ongeveer 10 jaar oud, tegenwoordig zijn de brandstofpompen nog groter. Deze pomp doet maximum 64 gallons (242 liter) per minuut, moderne pompen behalen tegenwoordig zelfs 80 gallons (300 liter).
Na elke run moeten er nieuwe bougies gestoken worden. Na ongeveer de helt van het circuit afgelegd te hebben zijn de bougies al versleten en begint de motor aan zelfontbranding te doen. De enige manier om hem dan nog af te krijgen is door het afsnijden van de brandstoftoevoer.
Elke bougie krijgt ongeveer 44 Ampère, ongeveer de output van een gemiddelde booglasser per twee cilinders.
Een Top Fuel dragster op full-speed maakt ongeveer 150 decibel aan geluid. En dat is .. luid. Ver boven de pijngrens voel je de geluidsgolven tot in het midden van je lichaam doordringen. Twee dragsters zetten bij hun start een aardbeving van 3,7 neer op de schaal van Richter.
"Loud isn't a strong enough word. It's so overwhelming your brain can hardly compute what it's hearing and seeing. It's damn near a religious experience." ~ Don Prudhomme, dragracing kampioen.
Ondanks het feit dat de supercharger 3000 CFM (+- 1400 liter per seconde) aan lucht de motor binnenramt wordt de brandstof tot een bijna massieve blok gecompresseerd alvorens zijn ontbranding. De cilinders werken constant op de grens van hydrolock, ook gekend als de grens waarna alles geweldadig ontploft.
Zelf nog een interessant weetje? Of een andere extreme motorsport? Wij horen het graag in de comments!
Recente reacties
Vijf (soms nutteloze) dingen die je moet weten over de nieuwe Mini Cooper EV (2024)
Ik mis wel de rallylichten ... ben ik de enige?
Door JPD 20 uur geleden
Vijf (soms nutteloze) dingen die je moet weten over de nieuwe Mini Cooper EV (2024)
Vooral de EV versie is stevig geprijsd, aangezien die door GWM in China wordt gebouwd. BMW zal...
Door GLENN 22 uur geleden
Vijf (soms nutteloze) dingen die je moet weten over de nieuwe Mini Cooper EV (2024)
Wtf, die prijzen... Wie heeft er zoveel geld teveel om uit te geven aan een klein stadswagentje?
Door FLP 22 uur geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Wij hebben een DS 7 E-Tense 4×4 gehad en dat was één van de eerste. Die heeft in het begin een paar...
Door Johan De Bruycker 2 dagen geleden