Zweden, het land van Vikingen, Volvo en ABBA. Tevens ook een land waar er nog echte auto subculturen bestaan. Zo zijn ze er zot van Amerikaanse wagens. Minderjarigen, die rijden met omgebouwde tractoren. Al kan je ze, van uitzicht, nog bezwaarlijk tractoren noemen. Welkom in de wereld van EPA - & A Tractoren.
Terwijl hier in België de gemiddelde zestienjarige kwijlt van het bezitten van een scooter of Dax, dromen jongeren in Zweden van een tractor. Niet omdat het agrarische boeren zijn met enkele tanden te weinig en een incestueus verleden, wel omdat tractoren daar - door een gaatje in de wet - er geweldig uitzien.
Tractortekort
Na Wereld Oorlog II was er een groot tekort aan tractoren in Zweden. Dit leidde tot de ontwikkeling van EPA tractoren. Zo werd van een simpele wagen met ladderchassis - gebruikelijk een Volvo - de achterkant afgesneden en aangepast tot een soort van omgebouwde pick-up. Uitgerust met twee versnellingsbakken in een rij was het resultaat - buiten het stoere uiterlijk - een wagen die hetzelfde kon als een tractor voor een minieme prijs.
De term EPA komt trouwens van een budgetwinkel die destijds in Zweden dezelfde naam droeg en veelal iets van "lage kwaliteit" aanduidde.
Van Epa naar Arbetstraktor
Met de jaren steeg de populariteit van de EPA tractoren. Vooral bij jongeren die op die manier vanaf hun 15de eigenlijk al met een wagen konden rijden - vanaf je 15de mag je met een tractor rijden in Zweden. Er ontstond dan ook een hele generatie van jongeren die hun EPA uiterlijk aanpasten naar hun wensen. Uiteindelijk verbood de regering ronde de jaren 70 het bouwen van EPA tractoren om de wildgroei van jongeren op de baan tegen te gaan. De bestaande Tractoren werden wel niet verboden. Dit zorgde voor een immense stijging van waarde en voor groot protest van mensen die gewoon liever een EPA tractor reden dan een gewone wagen.
In 1975 stelde de regering voor om een nieuwe generatie tractoren te introduceren. Deze Arbetstraktor - afgekort A Tractor - had een kenmerkend verschil tegenover de EPA Tractoren. De A Tractoren werden begrenst op 30 km/u. Hiermee werden de tractoren voor jongeren eigenlijk veredelde scooters. Al konden ze zich helemaal uitleven op het uiterlijk. Meestal werden er nog steeds oude wagens gebruikt voor de A Tractoren al durfden de jonge Zweden ook wel eens hun handen vuilmaken op een moderne Volvo.
Vandaag
Tot en met vandaag blijven - naast rally- & derby racen - de omgebouwde tractoren immens populair bij jongeren in Zweden. Zo worden er zelfs meetings gehouden op plaatselijke parkings. Nogmaals een teken dat Zweden nog altijd gek is van wagens. Best gek voor een volkje dat continu in de sneeuw staat. Of heeft het glijplezier daar misschien toch iets mee te maken?
Ook vrachtwagens kunnen omgebouwd worden tot 30 km/u rijdende A Tractoren. Al heb je daar wel een vrachtwagenrijbewijs voor nodig.
Recente reacties
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Het snelladen is goed voor de rijken en deze met een leasing. Als particulier moet je thuis...
Door Mathieu 2 dagen geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Ik vermoed ook zoiets...
Door Mathieu 2 dagen geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Renault zegt het niet met zoveel woorden, maar daar lijkt het alleszins wel op. Die verbrandings-...
Door Joram 2 dagen geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Nutteloos hoog toch niet, de hoogte komt bijna puur door die batterijen die er onder liggen. Want...
Door this 2 dagen geleden