![India crashtest India crashtest](https://autofans.be/sites/default/files/styles/artikel_intro/public/media/2023/Varia/india-crashtest_01.jpg?itok=yzRu8DnI)
India mag dan wel de derde grootste automarkt ter wereld zijn, het land heeft ook zowat de meeste verkeersdoden ter wereld. Tijd om paal en perk te stellen, aldus de Indische overheid. Met de introductie van een 5-sterren veiligheidsrating voor auto's. De India NCAP is geboren!
De Indische automarkt kende de voorbije jaren een explosieve groei. Tot op het punt dat het land Europa en Japan voorbij stak in totaalverkopen. Waardoor India enkel nog China en de VS voorbij moet laten gaan qua totaalverkoop. De Indische automarkt verschilt echter stevig met de globale markt. Want spotgoedkope en allerminst veilige modellen voeren er de verkooplijsten aan. Om dat te counteren introduceert India nu een 5-sterren veiligheidsrating voor auto's, zoals we die in Europa kennen via de Euro NCAP.
Is dat verplicht?
Geen dag te vroeg, want met 150.000 verkeersdoden vorig jaar kampt India met zowat de meest onveilige wegen ter wereld. De gigantische drukte speelt natuurlijk een rol maar ook auto's zonder airbags die in elkaar deuken als een frisdrankblikje helpen de zaak niet. De overheid wil Indische kopers nu een beter idee geven van hoe veilig de auto is die ze willen kopen.
![India crashtest India crashtest](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2023/Varia/india-crashtest_02.jpg?itok=RqiKGXeF)
Daarvoor vinden ze het warme water niet opnieuw uit, wel introduceren ze een veiligheidsrating van 5 sterren gebaseerd op botsproeven en aanwezige veiligheidsnufjes. Door de nieuwe rating wil de regering auto's die in het land verkocht worden op het veiligheidsniveau krijgen van de globale automarkt. De rating is evenwel niet verplicht. Waardoor het lijkt dat de regering wel geeft om veiligheid maar ook vreest voor de betaalbaarheid van auto's.
Desalniettemin zijn merken zoals Toyota, Suzuki en Kia grote voorstander. Waardoor enkele van de grote merken in het land mee op de kar springen. Waarom dit wel eens belangrijk voor Europa kan zijn? De kans bestaat altijd dat de veiligere goedkope modellen daardoor ook hun weg naar onze contreien kunnen vinden als budgetauto's!
Recente reacties
Korte test: Volvo EX30 Twin Motor Performance – Is dit de EX30 die je wil hebben? (2024)
De AWD is ook meegenomen. Sinds ik deze mogelijkheid op m'n eigen wagen heb, vind ik dit mooi...
Door Maarten 18 uur geleden
Officieel: dit is de nieuwe BMW X3… zonder elektrische iX3 (2024)
Denk je dat deze nog veel verkocht gaan worden in België? Voor een particulier is dit een...
Door this 1 dag geleden
Column: wat is er aan de hand met Lynk & Co?
Ik kan het grotendeels eens zijn. Service is o, o. Niet aanwezig. Bellen mailen, appen maakt niet...
Door Thijs 2 dagen geleden
Elektrische Cupra Tavascan geprijsd: dit kost de Spaanse Volkswagen ID.5 (2024)
Komt van VW China!!!
Door David Simonet 2 dagen geleden