Deze Patak Rodster kost amper €16,900, ook elektrisch (2023)

Patak Rodster 2023 info

Opgelet Microlino en co, een nieuwe quadricycle is hier om klanten van je af te snoepen. De Rodster van het Slovaakse Patak komt met een 1 cilinder op benzine of elektromotor, rolt meer dan 100 km/u en krijgt heerlijke retro-looks. En o ja, een basisprijs van 16.900 euro.

Hoe pijnlijk het ook klinkt, auto's hebben eigenlijk geen plaats in de meeste grootsteden. Het probleem is echter dat momenteel het alternatief de bus, een elektrische step of een brommobieltje is. Stuk voor stuk valabele alternatieven, maar echt harder gaat ons (auto)hart daar niet van slaan. Maak echter kennis met de Patak Rodster, een Slovaakse mini-hotrod, gemaakt voor de stad.

30's hotrod

Micromobiliteit hip maken, dat is de missie van Patak Motors, een relatief onbekende constructeur uit Slovakije. De retro-toer opgaan (zoals de Micro Microlino of Fiat Tipolino) is daarbij een logische optie. Met de Rodster gaat Patak voor een hotrodversie van een klassieke sportwagen uit de jaren '30. En godgloeiende, wat pakt dat goed op ons netvlies!

Patak Rodster 2023 info

Dit lijkt wel op een soort van minimalistische aanpak van een Morgan Roadster. Zichtbare wielen en ophanging, losstaande lichten en een minimalistische kuip. Patak spreekt zelf van een voertuig dat het midden houdt tussen auto en motorfiets. Hoewel de foto's het niet weggeven is deze Rodster met zijn lengte van 3,36 meter ook lekker klein. Hij doet een Mazda MX-5 bijna op een boot lijken.

Tot 130 km/u!

Ach kom, de looks hebben je zonder twijfel al verkocht. Wat zit er echter onder de kap van deze quadricycle? Een of andere slakkenmotor? Wel, ook dat valt goed mee. Want met zijn leeggewicht van 450 kilogram heb je sowieso al niet veel oomph nodig. Benzinerijders krijgen de keuze uit een 4-takt eencilinder van 20 pk. Die hangt vast aan een CVT-automaat en heeft 9 seconden nodig om... 50 km/u aan te tikken. De top zit evenwel op een 125 km/u, als je er ooit geraakt natuurlijk.

Patak Rodster 2023 info

Nee, dan is - contradictorisch genoeg - de elektrische versie de meer logische keuze. Die krijgt een elektromotor van 20 pk en ziet daardoor de sprint van nul naar vijftig afnemen tot 7 seconden. Pieken doet 'ie dan weer op 130 km/u, voor de waaghalzen. Qua accu voorziet Patak een versie met 10 kWh en 20 kWh. Met die eerste geraak je tot 100 km ver, de versie met grote batterij krijgt een range van 250 km. Al mag je dat gerust met een serieuze korrel zout nemen.

"Koopje"

Nu goed, deze Rodster moet vooral het goede weer gaan maken in stadsomgevingen en rond de kerktoren. Gaat het dan toch regenen, dan beschikt 'ie over een stoffen dakje. Met een basisprijs van 16.900 euro voor de versie met benzine en 22.900 euro voor de variant met elektromotor voelen we in onze kleine teen dat hier wel een markt voor is.

Patak Rodster 2023 info

Je kan trouwens nog bijbetalen voor - hou je vast - zaken zoals bekerhouders, een parkeercamera, verwarmde stoelen en een sportuitlaat. Al is dat laatste natuurlijk enkel beschikbaar op de benzineversie. Niet dat dit Abarth ooit heeft tegengehouden...

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws