Belgen rijden vaakst onder invloed van alcohol en/of drugs

Dit keer geen tweederangsonderzoek of "als-het-glas-half-leeg-is, is-het-dan-ook-half-vol"-wetenschap, wel een zogenaamd DRUID-onderzoek (driving under influence of drugs, alcohol and medicines) dat werd besteld door de Europese Commissie. In totaal deden slechts zes landen mee aan het onderzoek, namelijk België, Nederland, Italië, Finland, Denemarken en Lithouwen. Het beperkte aantal landen dat deelnam weerhoudt specialisten ervan conclusies te trekken, maar het geeft wel een richtlijn aan, en die is allerminst positief voor België.

Het onderzoek toont namelijk aan dat zwaargewonde autobestuurders het vaakst onder invloed zijn van drugs of alcohol in België. Die cijfers vloeien voort uit een vijfjarig onderzoek waar ziekenhuizen in de verschillende landen in totaal 2.500 bloedstalen namen en deze testten op alcohol, drugs en medicijnen. Zo blijkt dat 42,5 procent van de zwaargewonden meer dan 0,1 promille alcohol in het bloed had, en 38 procent had meer dan de toegestane 0,5 promille. De Belgische mannen scoren het slechtst, daar testte 1 op 2 positief op alcohol. Het gemiddelde ligt op 1,6 promille en dat is, gemiddeld gezien, het equivalent van zeven pinten. Volgens het onderzoek is dat aantal pinten 'meer dan sociaal drinken'. Als we onszelf vergelijken met Lithouwen, de beste van de klas, doen we bijna drie keer slechter. Daar werd slechts 17,7 procent van de gewonde bestuurders bevonden op alcoholgebruik. In Nederland ligt het percentage op 29,6 procent.

Maar niet alleen alcohol vormt een probleem, in totaal werd 9,9 procent van de bestuurders positief bevonden op canabis, een volledig illigale drug. Opvallend is dat in Nederland, waar canabis in beperkte mate wel toegestaan is, slechts 1,6 procent van de bestuurders positief bleek.

De oplossing is uiteraard zeer voor de hand liggend. Er moeten meer controles komen en de Autofans-redactie is misschien wel pro-nul-tollerantie. Op die manier ga je elke mogelijke discussie uit de weg, en zullen jong en oud niet denken 'dat ze na dat ene glaasje nog wel kunnen rijden'. Over een 0-tollerantie is er bij Schoeppe wel nog geen sprake, maar je merkt in zijn reacties wel dat hij daar naar toe wil. Hij maakt duidelijk dat de maximumhoeveelheid alcohol in het bloed, dat nu op 0,5 promille ligt, naar omlaag moet. Daarbovenop moet er meer gecontroleerd worden zegt hij. Momenteel spreken instanties zich nog tegen als het om de hoeveelheid jaarlijkse controles gaat. Turtelboom heeft het over 750.000 controles, terwijl het BIVV zegt slechts 600.000 controles uit te voeren. In de toekomst moet iedereen die aangehouden wordt op de baan door de politie standaard een alcoholcontrole doen, ook als het om een administratieve controle gaat. Dat gebeurt al langer op buitenlandse bodem.

Schoeppe zegt ook meer alcoholcampagnes te gaan richten op de volwassenen. Tot vandaag werden de campagnes, al dan niet terecht, enkel gericht op de jongeren. Een eerder voorstel om het maximum toegelaten promillegehalte voor jongeren lager te stellen dan voor volwassenen werd ook met veel tegenwind ontvangen en zal er niet door komen. Het BIVV zet die stelling kracht bij. Het is volgens hen bewezen dat volwassenen tussen 40 en 54 jaar het meest gepakt worden op het overvloedig gebruiken van alcohol. Ze hebben het idee dat ze met hun ervaring op de baan nog een extra glaasje aankunnen, en dat kan uiteraard niet volgens de instelling.

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
BDM 16:05
afbeelding van BDM

Nultolerantie as in "1 glas wijn drinken bij het eten, en een uur later toch nog positief blazen"?

gtike 20:34
afbeelding van gtike

ze zouden moeten controle houden langs de "binnenwegskes" , denk ik dat ze daar record hoge promilles aantreffen...

Adolf Van Oostende 11:57
afbeelding van Adolf Van Oostende

Bij onze noorderburen zijn het blijkbaar vooral drugs :

http://www.telegraaf.nl/binnenland/10626802/__Duizenden_dagelijks_stoned...

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws