Di Rupo vilt bedrijfswagens in voorstel

Dat de regering extra geld moet genereren wisten we al langer. Dat de bedrijfswagen daarbij in het vizier zou komen was ook al geweten. Verschillende media roepen nu moord en brand omdat Di Rupo zijn voorstel gelanceerd heeft. Daarbij moet de gemiddelde bedrijfswagenrijder serieus wat extra opleggen om privékilometers te mogen blijven rijden. Wie een Audi A4 rijdt moet daarin 117 euro opleggen, een Mercedes E-klasse kost de werknemer 177 euro extra. Op jaarbasis maakt dat een extra kost voor de werknemer van respectievelijk 1.404 euro en 2.124 euro, een mooi maandloon dus. Voor een middenklasser als een VW Golf ligt dat op 376 euro per jaar.

Toch zijn er ook wagens die minder kosten, al zijn het vooral de kleinere wagens die daarin scoren.

Open VLD en MR verzetten zich tegen dit voorstel en zijn ervan overtuigd dat de werknemer de hogere kost zal terugvorderen door een hoger loon te eisen. Wij hopen alvast dt de overheid het openbaar vervoer verbetert, zodat men voor meer loon kan kiezen in plaats van voor een bedrijfswagen.

Hieronder alvast een voorbeeldtabel met de extra kosten per maand:

Di Rupo vilt bedrijfswagens in besparingsvoorstel

Laatst gepubliceerd

Reacties (21)

Plaats een reactie
Sven 13:53
afbeelding van Sven

^^ dat zijn er slechts enkele hé. Ik denk niet dat er een bedrijfswagen gaat zijn die gespaard blijft van extra of minder belastingen. Het gaat overigens nog maar om een voorstel.

Techno Patat 14:12
afbeelding van Techno Patat

En hoeveel mensen hebben er precies een Maserati als bedrijfswagen :p?

Die cayenne enzo dat kan nu nog zijn: is nog praktisch bruikbaar om bv leveringen of een aanhangwagen te trakken! Maar een Quattroport zie ik nu nog niet zo snel met een remorque :p!

Ik ben allesinds geen voorstander: ze hebben geld te kort en ze gaan weer naar dezelfde melkkoe! Weer de auto's nog wat duurder maken :s! Deze keer wel de bedrijfswagens maar kom, toch weer een auto!

Bibi 14:44
afbeelding van Bibi

Ik neem aan dat de voorbeeldkolom in iie zin volledig is dat het voorstel van die "voil janet" gebaseerd is op Kw, uitstoot, fiscale pk ?
Gaat er trouwens eindelijk iets gedaan worden aan de fiscale wanverhouding tussen benzine & diesel ?

Hoe dan ook, de heilige melkkoe wordt inderdaad eens te meer uitgewrongen tot er geen druppel meer over blijft.

We mogen in dit belachelijke apenland zeker niet klagen ("ge weet niet hoe goed dat ge het hebt") - maar met een degelijk beleid zouden we het nog 10 keer beter kunnen hebben.

Challanger 19:09
afbeelding van Challanger

@Kevin, volledig akkoord met u stelling. Hun bedrijfswagen is meestal ook niet het meest bescheiden
voertuig !! Laat ze maar eens het goede voorbeeld geven door hen een bescheiden middenklasser aan te bieden en hun chauffeur op rust te sturen of een nuttigere job te geven. Wishful thinking zeker ?

Challanger 19:40
afbeelding van Challanger

@ Pieter, volledig akkoord voor wat betreft de beslissingsfunctie en dat ze hun job mogen hebben en maar de overheid heeft naar mijn mening wel degelijk een voorbeeldfunctie.

Ikzelf heb een bedrijfswagen die ik bekomen heb door hard te werken tijdens, 1) mijn studies, 2) prestaties op het werk, 3) de nodige flexibiliteit hanteer. Dus zeker niet zomaar een cadeau van de werkgever. Ik mag me dan ook mateloos ergeren aan onze beleidsvoerders en hun danken voor het hun wanbeleid. Finaal zijn het voornamelijk de loontrekkers en de vrije beroepen die ervoor kunnen opdraaien. Maw daar waar elk inkomen officïëel en gekend is.

Sven 19:44
afbeelding van Sven

overheid heeft wel een voorbeeldfunctie hoor. Zo wordt een abonnement op openbaar vervoer volledig terugbetaald, is er een fietsvergoeding maar is er geen vergoeding voor wie met de wagen komt. En wie de wagen van de afdeling wil gebruiken (tot voor kort al die gele dingen bij de Vlaamse overheid), kan dat enkel voor bedrijfsdoeleinden (al zijn er altijd wel die door de mazen van het net glippen).

De bedrijfswagen als voordeel in natura is er destijds ook gekomen omdat onze overheid het loon erg zwaar begon te belasten. Een bedrijfsleider vindt wel weer iets anders om zijn werknemer te verlonen zonder er al te veel bij in te schieten aan de belastingen.

En ohja, de EU splitst wel weer op. Dat is door de eeuwen heen altijd zo gegaan. Bij de Romeinen waren we ook allemaal verenigd en dat is ook misgelopen en sindsdien zijn er nog een hoop voorbeelden.

Anonieme gebruiker 12:47
afbeelding van Anonieme gebruiker
Sven 13:05
afbeelding van Sven

of, om het om te draaien: 54 procent van de Vlamingen profiteert van de voordeelmaatregel, terwijl slechts 15 procent van de Walen dat doen. Ik ben geen Belgicist noch Flamingant, ik vind dat ze nogal snel alles op een tegenstelling Vlaanderen/Wallonië afwentelen.

gtike 20:17
afbeelding van gtike

Sorry gasten, maar wat mij betreft mogen ze die (dikke) bedrijfswagens nog meer belasten dan het voorstel van Di Rupo.
"Wie een Audi A4 rijt moet daarin ocharme 117 euro extra in opleggen". Ik rij privé een Audi A4 en met 117 euro per maand betaal ik nog niet de helft van mijn maandelijkse diesel. Personen met bedrijfswagens betalen geen brandstof, geen verzekering, geen BIV , geen onderhoud, geen reparatiekosten, geen winterbanden en geen jaarlijkse belasting. OK, ze hebben deze wagen nodig voor hun werk maar privé wordt er ook toch duizenden km's mee gereden waarvoor ze verdomme slechts een peulschil moeten betalen in vergelijking met een privégebruiker.
Nee, ik ben niet jaloers op bedrijfswagens, maar het moet eerlijker.
Goede maatregel !

Kenny 20:49
afbeelding van Kenny

@ gtike, ik begrijp je standpunt maar ben het toch niet helemaal eens met je. Als je een bedrijfswagen hebt vallen al die kosten die je opsomt inderdaad weg, maar het is dan ook een extralegaal voordeel (vooral het privé-gedeelte dan).
En diegenen die Di Rupo zo hard aanpakt, zijn in de meeste gevallen ook diegenen die hun bedrijfswagen echt nodig hebben (vertegenwoordiging, outsourcing, ...). De middenklasse wordt weer wat leger gezogen.
Wat hij daarmee zal bereiken? Op termijn zeggen meer en meer gebruikers hun privé-gedeelte af en gebruiken ze de wagen enkel voor de werk-km's. En een stilstaande wagen is een dure wagen...

Een correct belastingssysteem berekend op bv de Co2 zou al wat correcter zijn i.p.v. deze onnozele korte-termijnsmaatregel, en zou ook bijdragen tot een groener wagenpark. We waren eigenlijk niet slecht bezig...
Maar het doel is duidelijk, op een zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk binnenrijven... Het feit dat het overgrote deel zich in Vlaanderen & Bxl bevindt is eerder toeval, maar dat neemt Di Rupo er graag bij neem ik aan :-)

Anonieme gebruiker 01:55
afbeelding van Anonieme gebruiker

Nog efkes wachten en we rijden allemaal in een witte skoda rond. werken of niet... . Herverdeling vd welvaart. Iedereen gelijk voor de wet. Liefst ook de dokters, advokaten en ingenieurs hun welvaart laten herverdelen, want ze kiezen er tenslotte voor in belgie te wonen. Misschien kan Dirupo zelfs op studiereis naar Noord Korea gaan om wat extra ideeen op te doen...

Techno Patat 14:39
afbeelding van Techno Patat

@Kenny: CO2 is ook een slecht punt om op te belasten! Dat ze gaan voor Nox waarde (of hoe je dat ook noemt)! Dan worden mensen die de moeite nemen om een roetfilter te kopen/plaatsen EINDELIJK eens beloond! Ik heb het al jaren, en dat heeft me geld gekost ook! Maar krijg ik er iets voor in de plaats? NOPE, NOUGATBOLLEN!!!

Ik ben het trouwens redelijk eens met GTI'ke ;)!

Kenny 21:08
afbeelding van Kenny

@ Patat: dat is vergeefse moeite. Wanneer men hier zal doorkrijgen dat Nox de echte boosdoener is zijn we al een poos verder. Maar ja, aangezien er veel meer diesels rondrijden in ons Belgenland is dat wel een commercieel meer interessante optie ;-)

Ik zeg ook niet dat ik het volledig oneens ben met Gtike, integendeel. Maar ik vind wel dat de regering zich eerder mag richten op de werknemers die hun wagen puur als 'cadeau' krijgen, en niet de middenklasse. Het onderscheid maken is natuurlijk moeilijk, maar langs de andere kant is het ook wat te gemakkelijk van je te richten tot de grootste groep, en die leeg te melken ;-)
Firmawagens veel zwaarder belasten gaat niet echt een positief resultaat opleveren. Op den duur betaal je bijna evenveel als je zelf een wagen koopt, en eigenlijk voor een wagen die niet eens van jou is. Maar akkoord, de tarieven zijn nu wel vrij laag...

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws