Hangt het van minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) af, dan moeten alcoholcontroles in het verkeer binnenkort sneller en efficiënter verlopen. Met de introductie van nieuwe meettoestellen wordt het vragen van een kwartier uitstel om te blazen afgeschaft.
De Belgische overheid heeft plannen om alcoholcontroles in het verkeer fors op te voeren. Of beter; via een efficiëntere en snellere werking wil het meer controles uitvoeren per actie. Daarvoor heeft minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) een nieuwe procedure uitgerold en voorgesteld aan de gewesten.
Minder blazen, geen uitstel
Word je als bestuurder aan de kant gezet voor een alcoholcontrole, dan heb je enkele rechten. Zo is het tot op de dag van vandaag mogelijk om 15 minuten wachttijd aan te vragen om zo een "vals positieve" test uit te sluiten. Die kan ontstaan wanneer je laatste alcoholconsumptie zo recent is, dat er nog alcoholrestjes in je mond hangen. Die wachttijd zal binnenkort afgeschaft worden. Niet in het minst omdat moderne blaastoestellen (die momenteel al in gebruik zijn) in staat zijn om het verschil tussen alcoholrestjes in je mond en alcoholdeeltjes in je adem waar te nemen.
Die nieuwe toestellen hebben nog een bijkomende luxe. Want waar je bij een ademtest vroeger 1,9 liter lucht moest kunnen uitademen, is dat tegenwoordig 1,2 liter (oftewel: gewoon maximaal uitademen). Downsizing, het steekt overal de kop op. Minister Gilkinet wil met deze nieuwe toestellen en maatregel er voor zorgen dat politiediensten tijdens campagnes meer controles per uur kunnen uitvoeren. Tegen de Bob-wintercampagne treden de nieuwe maatregelen in werking, als de gewesten niet dwarsliggen natuurlijk.
Alcohol blijft gevaarlijke "killer" in het verkeer
Naast een onaangepaste snelheid en gebruik van de smartphone achter het stuur, blijft alcohol één van de drie grootste gevaren in het verkeer. Zo gebeuren er elke dag twaalf ongevallen in België waarbij een bestuurder onder invloed betrokken is. Meer nog, volgens Minister Gilkinet kunnen er elk jaar 115 levens gered worden als geen enkele automobilist nog onder invloed van alcohol zou rijden.
Recente reacties
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Die “predictieve snelheidsbegrenzer” is geen cruise control maar een adaptief remsysteem. En de...
Door Joram 4 uur geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Klanttevredenheid? Wij hebben een DS4. En eerlijk is eerlijk, het is een prachtige auto! Maar qua...
Door Raymond 5 uur geleden
De EV-Gids is hier: gratis, online magazine vol info en tips over elektrisch rijden
Dankjewel!
Door JL 9 uur geleden
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Ik weet niet waarom telkens de theorie naar boven gehaald wordt en niet de juiste info! De Tiguan...
Door Dave Pollock 14 uur geleden