Er komt dan toch een Toyota Supra opvolger

De Toyota Supra, mijn eerste kennismaking met de wagen was uiteraard “The Fast and the Furious” Nog lang niet klaar voor een rijbewijs maar toch al even kijken wat zo’n auto’s kosten bij ons. Laten we het bij dromen houden dacht ik dan. Voor Toyota is het altijd bij dat ééne model Supra gebleven. De geruchtenmolen van een mogelijke opvolger is aan, uit, aan, uit en nu dus weer aan, mét hoop...

De Supra is niet de enige die lang op zich laat wachten. De Honda NSX wacht ook al jaren op een opvolger, of beter gezegd, wìj wachten al jaren. Al zagen we van de NSX nog een concept in Detroit dit jaar. De Supra die zal helaas(?) afgeleid worden van één van Toyota’s hybride concepts namelijke de FT-HS (strakke twee-zitter met een 400 pk sterke hybride V6 motor met 3.5l inhoud!) Een jaar na de voorstelling van dat concept was het crisis (2008) en werden de plannen van tafel gesmeten.

Nu enkele jaren later zegt het Engelse magazine Motor Trend iets meer te weten. Volgens hen wil Toyota de knappe styling van de FT-HS concept overzetten op de basis van de GRMN Sports Hybrid II. Een compleet vreemd proces want die concept car is niet alleen vreselijk lelijk maar ook redelijk klein. De basis en aandrijflijn daarentegen zou sterk genoeg zijn en komt van de laatste generatie MR2.

Conclusie is dan volgens Motor Trend dat er een Supra opvolger komt met 400 pk waarvan een deel uit de in-wheel elektrische motoren komt en het uiterlijk niet te vergelijken zal zijn met dat van de GRMN Sports Hybrid. Zoals je in de galerij kan zien is dat best een goede zaak me dunkt! Ze gokken trouwens ook op een prijs onder de 60.000 euro!

Laatst gepubliceerd

Reacties (16)

Plaats een reactie
Yvesw 17:56
afbeelding van Yvesw

Er zijn toch duizenden modellen van de Supra geweest? Het ding wordt al gebouwd sinds de jaren 70...
Blijft de vraag natuurlijk wie dit gaat kopen. Met 400+ pk gaat het veel te duur zijn voor de Fast & Furious jongens op de straat en een "volwassen" persoon koopt dan toch liever een Porsche of iets dergelijk...

Techno Patat 18:14
afbeelding van Techno Patat

@Yves: Was dat niet de Celica? Kweet het eigenlijk niet, ik ben geen Jap kenner! Sam daarentegen is een lopende encyclopedie over Japanse bommetjes!

OT: ik ben ook geen fan, geef mij maar een straight forward sterk gebouwde 6-cilinder die makkelijk te tunen valt! Want al die electrische dingen zijn nu niet echt tunebaar EN te duur voor een jochietje die een snelle auto wil...

Maak hem gewoon zo basic mogelijk, maar dan met een beetje (lees redelijk wat )meer power dan in de GT-86...

Sven 18:19
afbeelding van Sven

klopt Yvesw, er was ooit zelfs een 'vergeten auto' over geschreven: https://autofans.be/content/vergeten-auto-26-toyota-supra-0

Yvesw 18:29
afbeelding van Yvesw

@Sven: ooh stop it you ^^ zeg maar Yves hoor ^^

O.t.: Zo'n Mk III blijft in mijn ogen toch de topper... De IV ( Fast & stupidious version) heeft tot op de dag van vandaag een TE fout imago. Och ja kom, we mogen niet klagen. De GT 86 is er samen met de BRZ, de Supra komt ook terug, Mazda ziet een nieuwe RX nog zitten en de Juke-R gaat gewoon in productie! Mooie tijden, mooie tijden. :)

Techno Patat 19:10
afbeelding van Techno Patat

Inderdaad Yves, in het voorbije jaar zijn de mooie tijden terug gekomen! Plots hoor ik verbazingwekkend weinig over Hybrides en eco-modelletjes! Ik amuseer me terug terecht als ik door het autonieuws blader :)!

Yvesw 19:22
afbeelding van Yvesw

Bladeren? Ik klik door het autonieuws hoor... Bladeren is zo Autoweek 2007 :p

Yannick Degroeve 20:57
afbeelding van Yannick Degroeve

Natuurlijk er zijn véél versies van de Supra maar het altijd bij 1 model gebleven. Als vergelijking... BMW 3 -> E3 E21 E30 E36 etc etc...
(weet ni of het just is maar soit, you get the point hé)

Yvesw 21:48
afbeelding van Yvesw

@Messer: Ik vind de MKIII toch DE Supra :p Hij doet me om de één of andere reden ook altijd denken aan een Porsche 944 qua design. Maar swat, beiden (mk III en mk IV) zijn inderdaad zo goed als niet verkocht in Europa. In Amerika was er best nog wel wat markt voor maar inderdaad, met automaat... *idiots*
En trouwens, als je eentje aanschaft vind ik dat je sowieso moet kiezen voor een rechtsgestuurde. Waren die niet, net zoals de Skyline, motorisch opgebouwd rond RHD? M.a.w. dat je met een linksgestuurde de balans uit de wagen haalde. Of was dat toch enkel in de Skyline?

Adolf Van Oostende 23:35
afbeelding van Adolf Van Oostende

Een 3.5 V6 is niet bepaald fiscaalvriendelijk te noemen hé

Yvesw 17:37
afbeelding van Yvesw

@Messer: Ik hoor net het tegenovergestelde (bij skylines toch) :p Zo moet een custom interieur worden gemaakt en moet de uitlaatlijn herleid worden (deze loopt linksonder de wagen en bij het verplaatsen van al de stuurgerelateerde meuk moet het uit de weg) daarbij moet de turbo (heeft hij er normaal geen 2?) ook verlegd worden door het veranderen van het stuurhuis dit heeft bij sommige "gekietelde" skylines geleid tot een verlies van +/-80pk!
Bij de Supra heb ik geen enkel idee :p Daarom vroeg ik het ;)

Yvesw 19:39
afbeelding van Yvesw

@Mesoerrie: Op een "waardige" opvolger voor de MR2! Geen cabrio downgrade-motor meuk... Iets zoals <a href="http://www.tune86.com/sites/default/files/imagecache/ft-86-ft86_m/pictur... mss? Past wel in lijn met de huidige 86-GT dus qua familiegezicht kan het...

@Adolf Van Oostende: Een 3.5 v6 hoeft in het huidige systeem niet meteen fiscaalonvriendelijk te zijn. Het is tenslotte een hybride motor (volgens de geruchten). Al blijft fiscaalvriendelijk natuurlijk wel "relatief" ;)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws