In Parijs zit er stilletjesaan een heuse taxi-oorlog aan te komen tussen de officiële taxi's en de zogenoemde minicabs. Uber, een ridesharing organisatie, mengt zich nu ook in het debat.
Taxi's in de Franse hoofdstad Parijs zijn nooit echt geliefd geweest. Voornaamste klachten bestaan uit onbeleefdheid, het weigeren van ritten als deze niet op hun weg naar huis liggen en het luid luisteren van hun eigen muziek. De komst van de voiture de tourisme avec chauffeur (VTC) in Parijs werd dan ook alleen maar met jubel onthaald tot als de Nationale Taxivereniging er weet van kreeg.
Parijse minicabs
Deze VTC's zijn een variant van de Londense minicabs, privébedrijven die taxi's aanbieden die alleen maar telefonisch (of via een smartphone) besteld kunnen worden. In tegenstelling tot de meeste van de Parijse gewone taxi's bieden zij beleefde chauffeurs, propere wagens, mogelijkheid tot betalen met kredietkaart en muziek naar wens van de klant. Begrijpelijk zorgt dit voor veel frustratie bij de Parijse taxibedrijven die wel dure taxilicenties moeten betalen aan de stad, en die kleinere VTC's niet.
Oplossen met stakingen
Waarom de Parijse taxi's dan niet het probleem bij de bron aanpakken in plaats van de oplossing voor de zoveelste keer te boycotten via een staking op de toegangswegen blijft vooralsnog een raadsel. De taxivloot is sinds zijn introductie blijven steken op zo'n 18.000 taxi's terwijl die van andere grote steden zoals Londen gegroeid is tot een 23.000 officiële taxi's met nog eens 40.000 aan minicabs extra. Hoedanook blijft de Parijse taxilobby een sterke kracht die in 1958 De Gaulle en in 2008 nog Sarkozy op hun knieën kreeg.
Wet aan hun kant?
De Parijse taxichauffeurs sinds 1 januari 2014 een wet die de VTC bedrijven verplicht om telkens 15 minuten te wachten voor elke reservatie waardoor klanten eerder geneigd zouden zijn om hun dienst te gebruiken.
Nu mengt het Amerikaanse bedrijf Uber - dat sinds 2009 al in meer dan 30 steden wereldwijd ook minicab diensten levert - zich ook in het debat. Samen met de andere VTC bedrijven noemen zij de beslissing een stap van de overheid om de innovatie aan banden te leggen en om de voordelen van de traditionele bedrijven te beschermen.
Alhoewel de wet nu van kracht is ligt de bal nu bij het Franse gerecht die er in de komende weken een beslissing over zal nemen. Of beide partijen blij gaan zijn met die beslissing, dat betwijfelen we wel sterk.
Foto door gillyberlin op Flickr.
Recente reacties
Elektrische Renault 5 E-Tech geprijsd: houdt de belofte van 25.000 euro stand? (2024)
Prima gerekend van Renault. Buiten de Citroen ë-C3, zijn er nog niet vele andere auto's die zo...
Door John 1 uur geleden
Elektrische Renault 5 E-Tech geprijsd: houdt de belofte van 25.000 euro stand? (2024)
Goed om te weten dat het kan. 25k blijft jammer genoeg nog steeds heel veel geld, maar het is toch...
Door this 5 uur geleden
Rijtest: Suzuki Swift BoosterJet (2018)
Deze auto rijdt relaxt maar als ik zin heb ook echt vlot, automaat is heel prettig. En het is een...
Door H. Oosterveld 1 dag geleden
5 redenen om naar het Antwerp Classic Car Event te gaan op 4 en 5 mei 2024
Zou ik hier een berichtje van kunnen krijgen als het weer is lijkt me leuk.
Door Ans 2 dagen geleden