Uber mengt zich ook in taxidebat van Parijs

taxi parisien 15 minuten

In Parijs zit er stilletjesaan een heuse taxi-oorlog aan te komen tussen de officiële taxi's en de zogenoemde minicabs. Uber, een ridesharing organisatie, mengt zich nu ook in het debat.

Taxi's in de Franse hoofdstad Parijs zijn nooit echt geliefd geweest. Voornaamste klachten bestaan uit onbeleefdheid, het weigeren van ritten als deze niet op hun weg naar huis liggen en het luid luisteren van hun eigen muziek. De komst van de voiture de tourisme avec chauffeur (VTC) in Parijs werd dan ook alleen maar met jubel onthaald tot als de Nationale Taxivereniging er weet van kreeg.

Parijse minicabs

Deze VTC's zijn een variant van de Londense minicabs, privébedrijven die taxi's aanbieden die alleen maar telefonisch (of via een smartphone) besteld kunnen worden. In tegenstelling tot de meeste van de Parijse gewone taxi's bieden zij beleefde chauffeurs, propere wagens, mogelijkheid tot betalen met kredietkaart en muziek naar wens van de klant. Begrijpelijk zorgt dit voor veel frustratie bij de Parijse taxibedrijven die wel dure taxilicenties moeten betalen aan de stad, en die kleinere VTC's niet.

Oplossen met stakingen

Waarom de Parijse taxi's dan niet het probleem bij de bron aanpakken in plaats van de oplossing voor de zoveelste keer te boycotten via een staking op de toegangswegen blijft vooralsnog een raadsel. De taxivloot is sinds zijn introductie blijven steken op zo'n 18.000 taxi's terwijl die van andere grote steden zoals Londen gegroeid is tot een 23.000 officiële taxi's met nog eens 40.000 aan minicabs extra. Hoedanook blijft de Parijse taxilobby een sterke kracht die in 1958 De Gaulle en in 2008 nog Sarkozy op hun knieën kreeg.

Wet aan hun kant?

De Parijse taxichauffeurs sinds 1 januari 2014 een wet die de VTC bedrijven verplicht om telkens 15 minuten te wachten voor elke reservatie waardoor klanten eerder geneigd zouden zijn om hun dienst te gebruiken.

Nu mengt het Amerikaanse bedrijf Uber - dat sinds 2009 al in meer dan 30 steden wereldwijd ook minicab diensten levert - zich ook in het debat. Samen met de andere VTC bedrijven noemen zij de beslissing een stap van de overheid om de innovatie aan banden te leggen en om de voordelen van de traditionele bedrijven te beschermen.

Alhoewel de wet nu van kracht is ligt de bal nu bij het Franse gerecht die er in de komende weken een beslissing over zal nemen. Of beide partijen blij gaan zijn met die beslissing, dat betwijfelen we wel sterk.

Foto door gillyberlin op Flickr.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws