Het is beslist, vanaf juli 2019 moeten elektrische auto's in Europa verplicht evenveel geluid produceren als auto's met een verbrandingsmotor. Of anders gezegd; je geruisloze auto zal verre van meer geruisloos zijn.
Laat het maar aan Europa over om een rits absurde wetten te verzinnen. De laatste in rij? Geluidloze elektrische voertuigen luider maken. Jawel, dat las je goed. De Europese Unie is er namelijk van overtuigd dat elektrische wagens onder de 20 km/u levensgevaarlijk zijn voor zwakker weggebruikers. Mede door het ontbreken van geluid.
Stofzuiger op de weg
De oplossing? Vanaf juli 2019 zijn automerken verplicht om elektrische auto's uit te rusten met een geluidsignaal dat tot 20 km/u moet uitgezonden worden. Het volume van dat geluid moet daarbij minimaal 56 dB bedragen en groeien tot maximaal 75 dB. Of in mensentaal; ruwweg zo luid als een stofzuiger of naaimachine. Boven de 20 km/u neemt het geluid van de rollende banden de taak over als waarschuwingssignaal voor zwakke weggebruikers.
Daar stopt de regel trouwens niet, want vanaf 2021 zullen alle elektrische auto's (dus ook die nu al rondrijden) verplicht uitgerust moeten worden met zo'n systeem. Of de constructeur gaat opdraaien voor de prijs daarvan? Dat is nog maar de vraag.
Blinden beschermen
De beweegredenen achter deze wet? Blindengeleidehonden. Verschillende organisatie voor slechtzienden hebben al meermaals aan de alarmbel getrokken dat elektrische auto's zogenaamde 'stille killers' zijn. Een onderzoek uit 2015 wees uit dat een slechtziende 40% meer kans heeft om omver te worden gereden door een elektrische auto dan door een auto met verbrandingsmotor omdat blindengeleidehonden vaak niet horen dat er een elektrische auto in beweging is.
Wat voor geluid net moet geproduceerd worden staat compleet vrij. Jaguar is één van de eerste constructeurs die naar buiten komen met hun EV-geluid. Het Audible Vehicle Alert System noemen de Britten het en het klink nog het meest als een ruimteschip recht uit een SciFi-film.
Recente reacties
Vijf (soms nutteloze) dingen die je moet weten over de nieuwe Mini Cooper EV (2024)
Ik mis wel de rallylichten ... ben ik de enige?
Door JPD 22 uur geleden
Vijf (soms nutteloze) dingen die je moet weten over de nieuwe Mini Cooper EV (2024)
Vooral de EV versie is stevig geprijsd, aangezien die door GWM in China wordt gebouwd. BMW zal...
Door GLENN 1 dag geleden
Vijf (soms nutteloze) dingen die je moet weten over de nieuwe Mini Cooper EV (2024)
Wtf, die prijzen... Wie heeft er zoveel geld teveel om uit te geven aan een klein stadswagentje?
Door FLP 1 dag geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Wij hebben een DS 7 E-Tense 4×4 gehad en dat was één van de eerste. Die heeft in het begin een paar...
Door Johan De Bruycker 2 dagen geleden