LEVC (London Electric Vehicle Company) is tegenwoordig de leverancier van de iconische Londense Taxi's. Het dochterbedrijf van Geely wil zich echter ook meer upmarket positioneren met een joekel van een elektrische monovolume. Maak kennis met de L380 MPV.
Hoe zou een Airbus 380 voor de openbare weg er uit zien? Volgens LEVC moet je dan eens kijken naar deze L380 MPV. Want naast het bouwen van Londense Taxi's (1/3de van de huidige taxivloot in de Britse hoofdstad draagt een LEVC-logo), mikt het nu ook op het hogere luxesegment.
Ook Big Ben rijdt mee
Vrees niet, het dochterbedrijf van Geely - met ook Polestar, Volvo en Lotus in handen - komt niet plots op de proppen met een premium SUV. Wel gaat het voor de business-monovolume. Die heet bij LEVC de L380 en moet het design van een Airbus A380 combineren met de luxe van een, tja, luxewagen. De 5,3 meter lange MPV ziet er alvast gestroomlijnd uit, maar ook tamelijk anoniem.
Binnenin is er plaats voor 6 of 8 personen en via wat slim klapwerk kan je zelfs slapen in deze L380! LEVC spreekt verder van een zwevend dashboard, een gigantisch panoramisch dak en twee ledstrips in de dakhemel die een digitale meteorenregen kunnen tonen. Desnoods in de vorm van de Tower Bridge en de Big Ben. Kijk, dat weten we dan ook weer.
Max 700 km... op papier
Over technische gegevens praat LEVC nog niet, maar gelukkig hebben onze Chinese partijvrienden al wat informatie vrijgegeven. Zo is er een versie met voor- of vierwielaandrijving en is de batterij onderhuids 73 kWh dan wel 120 kWh groot. Daardoor moet een range van net geen 700 km mogelijk zijn... op papier.
Dit jaar nag zal LEVC deze L380 lanceren, al zal hij initieel kopers moeten overtuigen op de Chinese markt. Pas binnen een jaar of twee moet hij de oversteek gaan maken naar Europa. Verschiet dus niet als je binnen enkele jaren deze joekel van een MPV tegenkomt in het straatbeeld voor het lokale luchthavenvervoer.
Recente reacties
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Die “predictieve snelheidsbegrenzer” is geen cruise control maar een adaptief remsysteem. En de...
Door Joram 7 uur geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Klanttevredenheid? Wij hebben een DS4. En eerlijk is eerlijk, het is een prachtige auto! Maar qua...
Door Raymond 8 uur geleden
De EV-Gids is hier: gratis, online magazine vol info en tips over elektrisch rijden
Dankjewel!
Door JL 12 uur geleden
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Ik weet niet waarom telkens de theorie naar boven gehaald wordt en niet de juiste info! De Tiguan...
Door Dave Pollock 17 uur geleden