14,5 miljard euro boete dreigt voor 13 grootste autofabrikanten

95g CO2 2021

De 13 grootste autofabrikanten wereldwijd dreigen volgend jaar maar liefst 14,5 miljard euro aan boetes te moeten betalen omdat ze de gemiddelde CO2-uitstoot van 95 g/km niet zullen halen. Dat schrijft analysebureau PA Consulting.

Het is intussen algemeen geweten: tegen 2021 mogen autofabrikanten gemiddeld nog maar 95 g/km aan CO2 uitstoten per verkocht model. Elk merk heeft een specifieke drempelwaarde gekregen en moet stevige boetes betalen als het niet onder die waarde blijft. Het verklaart meteen waarom we de laatste tijd zoveel nieuwe elektrische modellen, hybrides, milde hybrides en plug-inhybrides zien opduiken.

Grootste boete voor VW

De 13 grootste autofabrikanten zullen hun drempelwaarde in 2021 niet halen, schrijft analysebureau PA Consulting nu. Het bureau maakte een voorspelling van de gemiddelde CO2-uitstoot van die fabrikanten in 2021 en berekende de boetes die hen boven het hoofd hangen.

In totaal zullen de autofabrikanten samen maar liefst 14,5 miljard euro aan boetes moeten betalen. 4,5 miljard euro daarvan zal alleen al voor rekening zijn van de Volkswagen-groep. Dat zit volgens PA Consulting in 2021 met 109,3 g/km aan CO2 ver boven zijn doelstelling van 96,6 g/km. De FCA-groep hangt 2,46 miljard euro boven het hoofd (119,8 g/km in 2021 tegenover een doelstelling van 92,8 g/km), Ford 1,46 miljard euro (112,8 g/km tegenover 96,6 km).

95g CO2 2021

Zelfs Toyota

Opvallend zijn de cijfers van Toyota en Jaguar Land Rover. Ondanks hun hybrideoffensief zullen ook de Japanners niet aan een boete ontsnappen: zij zouden in 2021 uitkomen op 95,1 g/km aan CO2, vergeleken met een doelstelling van 94,9 g/km. Jaguar Land Rover hangt 93 miljoen euro boven het hoofd (135 g/km tegenover 130,6 g/km), een boete die vier keer hoger ligt dan de winst in 2018.

Volgens PA Consulting steeg de gemiddelde CO2-uitstoot in 2019 na enkele jaren van gestage afname. We kopen immers steeds grotere en zwaardere auto’s, in het bijzonder SUV’s, en zijn na dieselgate massaal overgestapt op benzinemodellen met een hogere CO2-uitstoot. Nieuwe modellen met een ultralage uitstoot kosten vaak ook nog te veel.

95g CO2 2021

Om de doelstellingen voor 2021 nog te halen, zouden de automerken samen nog 2,5 miljoen extra elektrische auto’s moeten verkopen. Dat is een toename van 1.280 procent vergeleken met 2018. Onhaalbaar dus, en daarom zouden de merken in kwestie zich al beter voorbereiden op de doelstelling van 2025, aldus PA Consulting.

Auteur: Auteur: Wim Bervoets
Reacties: 4 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
andre123 19:42
afbeelding van andre123

t'is ook altijd hetzelfde liedje he,
lang genoeg aanmodderen en dan janken dat het niet haalbaar is.....

Adriaan 10:48
afbeelding van Adriaan

Ik dacht hetzelfde, veel van die fabrikanten hebben het ene suv model na het andere op de markt gebracht de laatste paar jaar, goed wetende dat die nieuwe regel eraan kwam.
Wat ik mij wel afvraag is waarom sommige merken andere quota krijgen, bv toyota, zou moest het dezelfde quota krijgen als BMW, Volvo of Daimler perfect voldoen aan de nieuwe 2021 regel, en toch moeten ze een boete betalen. Iemand dat de logica achter die cijfers kent?

Techno Patat 21:18
afbeelding van Techno Patat

Als ik het me goed herinner hebben ze x-aantal jaar geleden de maatstaf en moest elk merk x-aantal procent gedaald zijn tegen 2021. Dit om het doenbaar te houden voor fabrikanten als bijvoorbeeld Ferrari en Porsche. Ze weten ook dat niet iedere fabrikant even laag kan gaan met een bepaald soort auto’s. Ze weten wél dat iedereen toch tenminste een deel kan delen qua uitstoot :).

JL 22:29
afbeelding van JL

En terwijl ze verder energie steken in lobbyen voor een status quo, worden ze links en rechts voorbij gestoken door de Aziaten. We weten niet wat het wordt. Het is te moeilijk. Wel, Hyundai heeft geen 85 modelvarianten, maar wel 7(!) aandrijftypes. Wat of welke combinatie het ook wordt, ze zullen altijd een graantje meepikken en mee kunnen opschuiven in functie van de vraag. Die hebben het gezever van Febiac, Adac, de "Petroleum Federatie", etc. niet nodig.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws