Hangt het van politieke partijen Groen, Ecolo en cdH af, dan zullen automerken binnenkort net zoals sigaretten- en alcoholproducenten niet zomaar zorgeloos reclame mogen blijven maken. Enkel auto's die binnen groene parameters vallen mogen nog geadverteerd worden. Op deze manier willen de partijen de opwarming van de aarde verder tegen gaan.
Groen, Ecolo en cdH hebben een wetsvoorstel ingediend om autoreclames aan banden te leggen. Enkel auto's die binnen strikte parameters vallen mogen nog geafficheerd worden. Het gaat dan over auto's die minder dan 96 g/km uitstoten en/of minder dan 1.400 kg wegen. Met deze maatregel hopen de partijen dat België haar klimaatdoelstellingen kan halen.
Groter = sneller
Daarenboven hopen ze op deze manier de veiligheid op de weg te verhogen. Want - aldus de partijen - vormen grote en zware auto's een risico voor de zwakke weggebruiker. Omdat ze vaak krachtiger zijn, hebben chauffeurs de neiging om sneller te gaan rijden. Wetenschappelijk onderbouwen kunnen ze dit evenwel niet. Meer nog, de moderne zware auto is net zo zwaar omdat constructeurs ontiegelijk veel veiligheidsnufjes installeren. Zowel op vlak van hardware als elektronica. Neem je er de Euro Ncap-cijfers bij, dan merk je ook dat het vaak de grote zware en dure SUV's zijn die de beste veiligheid voor zwakke weggebruikers voor kunnen leggen.
Hoe dan ook, het wetsvoorstel is momenteel exact dat; een voorstel. Volgens de partijen staan de krijtlijnen van dat voorstel nog ter discussie. Al vinden ze het vooral belangrijk om het debat te openen.
Wat vinden jullie? Moeten reclames voor vervuilende/ snelle/ grote auto's worden verboden? Laat het weten in de comments!
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 1 uur geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 23 uur geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden