Mercedes VISION EQXX verbruikt 7,4 kWh/100 km, zelfs in de woestijnhitte

Mercedes EQXX

Mercedes heeft zijn VISION EQXX met batterij van 100 kWh op pad gestuurd van Riyadh naar Dubai. Een rit van ongeveer 1.000 km in een temperatuur van om en bij de 34 °C. Het resultaat? Een verbruik van amper 7,4 kWh/100 km. Waardoor er bij aankomst nog 309 km in de accu zat! Waar zijn de dieselrijders nu?

Feit: Op één lading naar het zuiden van Frankrijk zit er nog niet in voor 99.99% van de elektrische auto's. Mercedes wil nu het verschil maken met de 0.01%, ofte de VISION EQXX. Dat is een hypergestroomlijnde sedan die Mercedes gebruikt als proeftuin voor al zijn nieuwe technologieën. Het resultaat is er dan ook naar.

Zengende hitte? Geen probleem!

Eerder stuurde Mercedes de EQXX al van Stuttgart (Duitsland) naar Silverstone (Verenigd Koninkrijk). Toen legde hij 1.202 km af op één lading en nam de conceptcar genoegen met een verbruik van 8,3 kWh/100 km. De voorbije twee jaar hebben de Duitsers echter niet stilgezeten, want na het herbekijken van de data en aanpassen van de software was het tijd voor een nieuw wapenfeit.

Mercedes EQXX

Dat wapenfeit is op z'n minst opmerkelijk. Want deze keer werd een route van Riyadh naar Dubai gekozen. Een geografische locatie waar de temperaturen best hoog durven oplopen. Waardoor ook de airco zijn werk moet doen. Tijdens de 1.000 km etappe van 14 uur en 42 minuten werd het uiteindelijk gemiddeld 34 °C. Ofwel: de gemiddelde warmste zomerdag in ons Belgenland. Daar gaat de recordpoging dan, toch?

Waanzinnig

Euhm nee. Want Mercedes had natuurlijk bewust deze uitdaging gekozen. Na een rit door stedelijke en voorstedelijke gedeelten in Riyadh en Dubai alsook langere snelweggedeelten dwars door de open woestijn noteerde de EQXX een verbruik van 7,4 kWh/100 km. Haal je er dan de accu van 100 kWh bij en ben je wat handig met de rekenmachine, dan zal je ontdekken dat de EQXX ook op een warme zomerdag 1.350 km ver geraakt "op één tank". Dat is - jawel Dieselboy69 - vergelijkbaar met wat de beste diesels momenteel kunnen.

Mercedes EQXX

Wie even de tijd uit het oog is vergeten en nu Mercedes gaat betichten van het ritje met een slakkengang af te hebben gelegd: De gemiddelde snelheid van de rit bedroeg 68,7 km/u (inclusief bijna 2 uur stilstaan door bestuurderswissels en aanschuiven aan de grensovergang) en de hoogst gereden snelheid bedroeg 140 km/u. Mercedes... neem dit ding nou eens eindelijk in productie!

Laatst gepubliceerd

Reacties (10)

Plaats een reactie
John 16:29
afbeelding van John

En nu dezelfde test bij -5 graag.

YVDB 10:21
afbeelding van YVDB

Bij -5 mag je er 30% aftellen of 1300 - 30% of een dikke 900km nog altijd meer dan behoorlijk … voor die 1 a 2 dagen per jaar valt dat nogal mee, zelfs de rit naar de wintersport is het nauwelijks nog vries weer.

GLENN 13:48
afbeelding van GLENN

"One-off EV gebouwd zonder budgettaire en praktische beperkingen haalt dezelfde range als een in massa geproduceerde dieselwagen."

Dit lijkt me toch niet zo indrukwekkend zoals je misschien gehoopt had ;-)

Adriaan 19:03
afbeelding van Adriaan

Bij de vw xl1 (ook een auto waar budget geen issue was) had een verbruik van 1l/100km, en niet vergeten dat was een hybride en toen spraken we niet over het elektrisch verbruik because of marketing reasons. Als ge 10kwh energie hebt in een liter diesel is 7kwh per 100 km gewoon impressionant, net zoals de prestatie van de xl1 dat ook was in 2013. Alleen is dit gewoon de volgende stap.

Marc 15:17
afbeelding van Marc

1000km aan 68.7 km/u, dat is 14u en 33 minuten.
2 uur stilstaan, dus 12u en 33 minuten gereden aan bijna 80km/u.
De beste diesels doen nog altijd beter, en kunnen na een stop van minder dan 10 minuten weer 1300 tot 1400 km rijden (aan een hogere snelheid).
Nog even blijven dieselen dus.

this 09:11
afbeelding van this

Voor die paar keer dat je op reis gaat met de auto is het misschien een ongemak, maar in het dagelijkse leven slaat het vergelijk met een ICE qua bereik op niet veel. Er wordt veel heisa gemaakt rond dit 'probleem'. Eenmaal je EV rijdt, ga je snel merken dat het gewoon anders is.

Maarten 14:34
afbeelding van Maarten

Als je thuis kan laden, heb je helemaal gelijk. Maar voor personen die niet thuis kunnen laden is een groot rijbereik welk interessant. Door de nog beperkte laadinfrastructuur kan je niet steeds vanuit gaan dat je overdag, bvb op het werk of bij een klant, kan laden. Als je in zo'n situatie zit met een EV met beperkt bereik, zal je meerdere dagen per week 20 à 30 min aan een laadpaal hangen terwijl je wacht. Dit tijd spendeer ikzelf anders. Daarom dat ik hoop dat de technologiën rond batterijen en laden in de komende 5 jaar nog een paar grote sprongen vooruit maken.

this 08:50
afbeelding van this

Daar heb je gelijk in. Niet iedereen die geen oplaadmogelijkheid heeft thuis, heeft het gemak om bij de werkgever/klant te laden.
Er moeten echt nog véél meer traagladers bij komen. En vooral aan normale prijzen. Maar eenmaal je aan 500km echte km's komt die ook nog eens betaalbaar is, gaat dit voor veel mensen ook al genoeg zijn om de periodes te kunnen overbruggen dat ze geen laadpaal tegenkomen.
Het gaat me vooral om het vergelijk met een diesel die 1000km kan op 1 tank, daar doen héél veel mensen bijna een maand mee. Dat zou totale verspilling zijn van batterij grondstoffen als we ooit naar zo'n grote bereiken zouden gaan.

YVDB 12:46
afbeelding van YVDB

Zoveel focus op het niet thuis kunnen laden, ik kan thuis laden en beslis soms zomaar om even rustig m’n mails te kunnen lezen om aan een paal te gaan hangen. Met een range van 500km heeft 80% van de mensen maar 1 keer in de week te laden … De laadpalen schieten als paddestoelen uit de grond, in ons dorp alleen al 20 snelladers op 3 plekken, weet zelfs niet hoe ze dat rendabel gaan krijgen. Overal 22kw AC laders … Nieuwe Verlichtingspalen kunnen lader ingebouwd hebben. Verschillende gemeentes laten nu kabelgoot toe door de stoep … Maar zoals gezegd, die 20 minuten onthaasten en indien je het wenst in alle rust door uw administratie gaan is hemels.

Adriaan 20:32
afbeelding van Adriaan

En niet vergeten, zowat elke supermarkt heeft begrepen dat als ze snellaadpalen bouwen op hun parking ze extra inkomsten kunnen genereren. Die ene keer per week dat je dan moet laden doe je gewoon aan de supermarkt tijdens uw wekelijkse aankopen…

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws