Na lang palaveren door de milieuministers van de EU-landen en gelobby door de auto-industrie is er een compromis uit de mouw geschud. Tegen 2030 moeten nieuwe voertuigen 35% minder CO2-uitstoten dan in 2021. Volgens de industrie nu al een moeilijk haalbare kaart.
Een consensus, die 35 procent. Want de industrie zelf vond 30% al uitdagend genoeg, een deel lidstaten pleitte voor een afname van 40%. Waardoor na zware onderhandelingen in Luxemburg eigenlijk niemand tevreden naar huis trekt. Zo waren Nederland, Denemarken en Ierland de grote voorvechters van 40% of meer. Duitsland vreesde dan weer voor sterk banenverlies in de sector. Kortom; had het land een sterke auto-industrie, dan stond het wat terughoudender tegen de strenge maatregel.
Wat is nu 35%?
De sterke reductie in CO2 bij de auto-industrie past in het plaatje van het klimaatakkoord dat alle lidstaten van de EU hebben ondertekend. Bekijken we even de gemiddelde vlootwaardes, dan zou deze reductie tegen 2030 willen zeggen dat de gemiddelde auto nog maar 62 g/km uit mag stoten. Tegen 2021 moet de gemiddelde vlootwaarde trouwens al dalen naar 95 g/km.
De auto-industrie vreest alvast dat het strenge optreden van Europa banen zal kosten. Of dat de auto zo duur zal worden dat autobezit onder druk staat. Hoe dan ook moeten we ons in Europa aan het klimaatakkoord houden van 2030. Reduceren we de CO2-uitstoot niet via de autosector, dan moeten de lidstaten de winst ergens anders halen. Nog een pijnlijke kantnoot: vorig jaar steeg de CO2-uitstoot in de autosector nog door het verfoeien van de diesel.
Recente reacties
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Het snelladen is goed voor de rijken en deze met een leasing. Als particulier moet je thuis...
Door Mathieu 1 dag geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Ik vermoed ook zoiets...
Door Mathieu 1 dag geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Renault zegt het niet met zoveel woorden, maar daar lijkt het alleszins wel op. Die verbrandings-...
Door Joram 1 dag geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Nutteloos hoog toch niet, de hoogte komt bijna puur door die batterijen die er onder liggen. Want...
Door this 1 dag geleden