Zoals vaak bij de laatste levensmaanden van een model komen constructeurs met de extreemste modellen, zie maar naar de R32, 206 RC, ... Op deze regel is zelfs Renault geen uitzondering. Aangezien de opvolger van de huidige Mégane al aan de deur staat te kloppen wilden ze bij Renault Sport deze generatie nog een mooi einde geven. Daarom hebben ze een opgepepte versie gemaakt van hun R26, de Mégane R26.R.
De Mégane R26.R is gebaseerd op de Mégane F1 Team R26. De 2.0 liter turbomotor uit de laatste is voor de R26.R nog eens extra opgepept om meer vermogen te genereren. Ook de versnellingsbak en het gelimiteerde slipdifferentieel heeft de R26.R van de F1 Team R26 overgenomen. Met 230 pk en 310 Nm aan koppel weet de auto zeer vlot van zijn plek te komen. In 5,9 seconden tikt het vanuit stilstand de 100 km/ aan en de topsnelheid bedraagt 237 km/h. Om deze hatchback tot snelste Mégane ooit om te dopen heeft Renault 123 kg van het oorspronkelijke gewicht van de F1 Team R26 afgesnoept. Alleen al met de stoelen bespaarde het Franse merk 25 kg. Kortom, de ‘R’ van Radicale is niet voor niets gekozen in de naam.
De Mégane R26.R is gebaseerd op de Mégane F1 Team R26. De 2.0 liter turbomotor uit de laatste is voor de R26.R nog eens extra opgepept om meer vermogen te genereren. Ook de versnellingsbak en het gelimiteerde slipdifferentieel heeft de R26.R van de F1 Team R26 overgenomen. Met 230 pk en 310 Nm aan koppel weet de auto zeer vlot van zijn plek te komen. In 5,9 seconden tikt het vanuit stilstand de 100 km/ aan en de topsnelheid bedraagt 237 km/h. Om deze hatchback tot snelste Mégane ooit om te dopen heeft Renault 123 kg van het oorspronkelijke gewicht van de F1 Team R26 afgesnoept. Alleen al met de stoelen bespaarde het Franse merk 25 kg. Kortom, de ‘R’ van Radicale is niet voor niets gekozen in de naam.
De R26.R is te herkennen aan zijn koolstofvezel motorkap, 18 inch wielen, nieuwe dakspoiler en het speciale stickerwerk. De achterruiten zijn gemaakt van policarbonaat, evenals de Sabelt-sportstoelen met zespuntgordels. Een achterbank is achterwege gelaten, maar indien gewenst kan deze ruimte opgevuld worden met een optionele rolkooi.
Er is wel één minpuntje aan heel het verhaal, de R26.R wordt slechts 450 keer gebouwd, waarvan er geen enkele voorzien is voor ons land. Zo krijgt Frankrijk 126 van de 450 stuks. Om die exclusiviteit te benadrukken wordt ieder exemplaar voozien van een plaatje met de serienummer.
Recente reacties
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Wij hebben een DS 7 E-Tense 4×4 gehad en dat was één van de eerste. Die heeft in het begin een paar...
Door Johan De Bruycker 1 dag geleden
Deze elektrische Nissan Townstar Evalia is officieel leuker dan een Renault Kangoo
Hopelijk beter dan mijn Atila 87kw,slechte wagen voor dit geld.
Door Thys Freddy 1 dag geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Ik heb een DS7 diesel. Kijk, er wordt steeds vergeleken met Duitsers. Dat mag maar moet dit? Ik heb...
Door Jan Verbanck 1 dag geleden
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Dat hangt er van af wat je wilt, deze versie doet nog altijd minder dan 10 sec naar 100km/u. Wat...
Door this 1 dag geleden