Na het eerdere lek, wordt de Audi A6 nu officieel. Op het Salon van Detroit, en dus jammer genoeg niet in Brussel, stelt Audi de nieuwe A6 voor. De A6 Avant volgt in Genève. De huidige generatie gaat al sinds 2004 mee en broertjes A4 en A8 werden al voorzien van nieuwe familietrekken.
Nu is het dus de beurt aan de middelste uit het gezin, al vertoont deze wel erg veel gelijkenis met zijn broers. Met zijn 4,92 is hij iets korter dan de huidige A6, de wielbasis werd wel langer wat vooral de achterste passagiers ten goede komt. De breedte is 1,87 m terwijl de hoogte 1,46 m bedraagt.
De kleinste motor is een 2.0 TDI met 163 of 177 pk. Deze verbruikt 4,9l/100 km en heeft een CO2-uitstoot van 129 g/km. Een 0-100 km/u gaat in 8,7 seconden, de topsnelheid bedraagt 240 km/u. De cijfers voor de 3.0 V6 TDI liggen overal iets hoger, al blijven ze wel erg economisch. Ook deze diesel is beschikbaar in twee varianten, 204 en 245 pk. Daarmee gaan ze in respectievelijk 7,2 en 6,1 seconden van 0 naar 100. Topsnelheid is 240 of 250 km/u. Het verbruik wordt ook hier erg laag gehouden, met 5,2 l/100 km en 6,0 l/100 km. Daaraan gekoppeld is de CO2-uitstoot. De 204 pk-versie stoot 137 g/km uit, de 245 pk-versie houdt het op 158 g/km.
De - bij het lease-doelpubliek minder gewilde - benzinemotoren beginnen bij de 2.8 FSI met 204 pk. Daarmee gaat deze Audi in 7,7 s van 0 naar 100 km/u, terwijl het verbruik rond de 7,4l/100 km zal hangen. De 3.0 TFSI is tegenwoordig goed voor 300 pk en daarmee geeft de motor erg goede cijfers: in 5,5 seconden zit je aan de 100 km/u, de top is begrensd op 250 km/u. Het verbruik is navenant, je zal goed je best moeten doen om onder de opgegeven 8,2 l/100 km uit te komen.
Om het verbruik te drukken, besteedde Audi aandacht aan de aerodynamica maar ook aan het gewicht van de nieuwa A6. De carrosserie en gedeeltes van de ophanging werden uit aluminium vervaardigd. Daarmee wordt tot 80 kg bespaard. Toch zorgen aankleding en opties van de wagen ervoor dat hij ietsje zwaarder wordt dan het huidige model. De instap-2.0 TDI weegt 1.575 kg.
In een later stadium komt Audi ook met een hybride-variant op de markt. De benzinemotor wordt een 2.0 TFSI met 211 pk, de elektromotor wordt 45 pk sterk. Die combinatie is goed voor 245 pk en de hele opstelling vonden we al terug in de Q5 Hybrid. Met de hulp van de elektromotor wordt het verbruik gedrukt, 7,3l moet volstaan om 100 km af te leggen. Daarmee gepaard bedraagt de CO2-uitstoot 142 g/km. In7,3 secondenen dat is dan voldoende, de top bereik je op 238 km/u.
(Klik op de afbeelding voor een groter formaat)
(Klik op de afbeelding voor een groter formaat)
Recente reacties
De EV-Gids is hier: gratis, online magazine vol info en tips over elektrisch rijden
Dankjewel!
Door JL 4 uur geleden
België krijgt nieuwe Wegcode: dit verandert er in 2025
Ik ben soms voetganger soms fieser soms autobrstuurder. Ik heb ondervonden dat de fietser denken...
Door Zipora 18 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Ik heb een ev als firmawagen, en eentje prive aangekocht, zou ik dan twee laadpalen moeten...
Door Adriaan 23 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Bij de opstart van de digitale meters in Vlaanderen werd al rekening gehouden met eenvoudige...
Door Pieter 1 dag geleden