Officieel: Audi Q3

Na de grote Q7 en de wat onopvallende Q5 lanceert Audi in Shanghai de Q3. De kleinste telg van de Q-familie. Audi slaagt erin om de Q3 minder dan 1.500 kg te laten wegen. Toch kan elke Q3 worden uitgerust met vierwielaandrijving. Met een lengte van 4,39 meter, een breedte van 1,83 meter en een hoogte van 1,60 meter is de Q3 een directe concurrent voor BMW's X1 (en ook voor de Volkswagen Tiguan).

Met zijn bagageruimte van 460l is de Q3 niet dadelijk een pakezel, al kan je die ruimte wel uitbreiden tot 1.365 liter als je de achterbank neerklapt. De bodemvrijheid bedraagt 17 cm, genoeg voor het ruigere terreinwerk.

In eerste instantie krijgt de Q3 één diesel- en twee benzinemotoren. De 2.0 TDI levert 140 pk en zou een gemiddeld verbruik van 5.2 liter / 100 km halen. De 2.0 TFSI-benzinemotor komt in twee varianten; 140 en 211 pk. Daarmee zien we dat de Q3 niet specifiek voor onze dieselminnende automarkt is bestemd.

Voor het interieur heeft Audi vijf tinten klaar, gaande van zwart over grijs tot beige en twee bruinnuances. Ook kan de koper opteren voor het Audi Drive Select, waarbij de bestuurder de instellingen voor besturing, gasrespons en ophanging zelf kan regelen. Met het Audi Connect-systeem krijgen de inzittenden toegang tot het internet.

De wagen wordt gebouwd in de Seat-fabrieken in Martorell (Spanje). De commercialisatie is voorzien voor juni van dit jaar, een basisprijs is 29.900 euro.

Alle foto's bekijk je in onze mega galerij.

Laatst gepubliceerd

Reacties (9)

Plaats een reactie
Zaag 09:39
afbeelding van Zaag

Hé kijk een A4 allroad met een kleinere koffer.

Anonieme gebruiker 10:05
afbeelding van Anonieme gebruiker

ik vind hem echt heel mooi
zowel vanbuiten als vanbinnen alleen dat oesterkler vindt ik niet zo

ik vind hem persoonlijk een stuk dynamischer dan de vw tiguan

Quin 10:50
afbeelding van Quin

Op naar de Q1,Q3,Q4 (of bestaat die al?),Q6,...? *zucht

En als ze die gedaan hebben, kunnen ze misschien ook een hele R-reeks aanvullen, als ze nu toch bezig zijn ;).

Pieter Aertgeerts 10:57
afbeelding van Pieter Aertgeerts

Ik had hem iets radicaler verwacht, dit is opnieuw meer van hetzelfde. De Audi's zien er allemaal goed uit, maar het mag eens wat anders.

Quin 11:27
afbeelding van Quin

Inderdaad, de schetsen zien er altijd best veelbelovend uit met agressievere lijnen (ik herinner me nog de schetsen van de A1, wat een beest toen :p), maar éénmaal officieel, durven ze spijtig genoeg niet buiten de lijntjes te kleuren.

Techno Patat 12:52
afbeelding van Techno Patat

Ik voel me een grijse muis want ik volg bijna alle meningen van hierboven: warm wordt ik er niet van, nog meer van hetzelfde!

Eerlijk gezegd verwacht ik dat het vanaf nu naar beneden gaat gaan met hun verkopen! Nog niet direct, maar ze zitten op hun hoogtepunt!

Merceded had dat na de prachtige 190e serie, verkocht als zoete broodjes, volgende generaties waren meer van hetzelfde en langzaam aan ging het naar beneden! Ze gaan nu pas omhoog...

Zelfde met bmw: na de prachtige e46/39 kwamen de volgende gen's die het net niet waren! En echt stijgen doet bmw niet meer hé...

Van audi verwacht ik hetzelfde op middellange termijn... (en verkopen bedoel ik op relatief, kweet dat de algemene aantallen stijgen over de jaren, maar minder snel vergeleken met de autoverkopen...)

Kenny 19:57
afbeelding van Kenny

Ik vind deze nog wel iets hebben, vooral met die scherp uitgelijnde koplampen. Maar over 2 jaar ben je hem al helemaal beu gezien, vooral als de nieuwe A3 op de markt is... Maar toch hebben ze nog wel iets, die Audi's.

@ TP, Audi zit nu idd op z'n top. Dat zie je aan het tempo waarop ze nu de nichemarkten aan het vullen zijn, om toch maar het laatste uit de citroen te persen. Hun manier van werken heeft de laatste jaren toch maar weinig met de passie voor wagens te maken...

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws