Rijtest: Lexus IS 250C

Lexus IS 250C

De IS 250 variant zien we het laatste jaar meer en meer op onze wegen verschijnen. Zeker geen vreemde eend, en de reden voor aankoop begrijpen we sinds onze rijtest een dik jaar geleden. Lexus deed met de “IS”, haar naam alle eer aan en wist zich te distantiëren van Duitse concurrenten. Om mee te kunnen kon een variant op de sedan niet lang uitblijven. Op het autosalon te Parijs in 2008 werd de IS 250c voorgesteld, de cabrio variant.

Lexus IS 250C

De 250c variant oogt op het eerste zicht een iets of wat vreemde vogel. Ook de kleurkeuze speelt hierbij een grote rol. Grijs of rood accentueert volgens ons namelijk een foute keuze in lijnen. Ons witte exemplaar daarentegen verbergt die lijnen iets of wat. De IS 250 straalt dan ook niet de pure sportiviteit uit die je alsnog verwachtte. Maar hij is meer dan een IS 250 sedan zonder dak. De IS 250C heeft een 15mm grotere overhang voorhaan en een 55 mm grotere overhang achteraan. Daarmee oogt hij iets sierlijker en lijken de lijnen alsnog wat strakker.Onder de kap van deze, volgens mijn grootmoeder, bruidswagen schuilt een 2.5 liter grote V6, gekoppeld aan een sequentiële zestraps automatische versnellingsbak. De V6 is 208 pk sterk en beschikt over 252 Nm koppel bij 4.800 toeren. Daarmee  sprint hij naar 100 km/u in exact negen seconden en houdt hij het voor bekeken bij een gelimiteerde 210 km/u. Dat laatste hebben we niet getest. De negen seconden daarentegen haalden we zonder veel moeite. Aan een rood licht was je nooit op achtervolgen aangewezen, ondanks het loodzware gewicht van 1.750 kilogram. Je was steeds eerst weg, en ook op de snelweg hernam hij op een prima manier waardoor het opnieuw heerlijk relaxt rijden was.

Lexus IS 250C

Op de vijf dagen dat ik deze cabrio op mijn oprit mocht zetten, zette ik een verbruik van 9.5 liter per 100 km neer. Officiële cijfers geven gemiddeld 9.3 l/100km aan. En ik zal eerlijk zijn, dat is geen geheim, ik heb absoluut niet “groen” gereden en ook van de sportstand was ik verre van vies. Al moet ik toegeven dat er in mijn rijtest een 250 tal kilometer autostrade zat.  De sportstand ging hem naar mijn aanvoelen vooral om de kleppers achter het stuur die je zelf diende te bedienen. Want een verschil in vermogen voel je zeker niet. Desalniettemin, als je de motor tot een 6.000 tal toeren laat lopen, dan komt er een heerlijk maar best bescheiden zescilinder geronk uit. Ook de automaat, in ‘D’ stand, laat bij planché het toerental tot 4.000 tpm oplopen.

Het zware gewicht is uiteraard vooral te danken aan de hardtop. En hoewel het gewicht in zijn nadeel speelt, is deze hardtop letterlijk de beste speler op het veld. In amper 21 seconden, en het voelt nog sneller, verdwijnt het dak in drie delen de koffer in. Op die manier speel je 2/3 kofferruimte kwijt, maar hebben de inzittenden achteraan, maximaal twee, weer wat extra ademruimte. De achterbank lijkt me ook hier het best geschikt om je jas op te leggen, niet om twee passagiers in te herbergen.

Maar dus, kort samengevat is deze Lexus eerder een cruiser en geen sportwagen. De automaat laat je best heerlijk zijn werk doen en zal je zonder problemen op een uiterst luxueuze manier naar je bestemming vervoeren.

Lexus IS 250C

Aan luxe heb je binnenin zeker geen tekort. Ons testmodel genoot van alle opties die je kan aanvinken op de niet al te lange optielijst. De lederen stoelen zaten zeer comfortabel maar misten misschien net dat beetje extra lendensteun. Misschien wijst Lexus er daarmee nog eens op aan dat dit geen sportcar is, zoals de eerder beschreven 208 pk al deden vermoeden. Het instrumentenpaneel achter het stuur is prachtig. Weinig andere woorden kunnen dat niveau omschrijven. De verlichting van wijzers past zich aan naar het daglicht waardoor de bestuurder nooit fel licht tegen krijgt. Het stuur was in ons exemplaar met leder bekleed en voelde uiterst vertrouwelijk aan. Een gevoel van vertrouwen en betrouwbaarheid dat je nooit zal verliezen bij het rijden. De Lexus geeft zodanig veel feedback en plakt als het ware tegen de weg dat hij een groot gevoel van zekerheid en veiligheid creëert.

Lexus IS 250C

Verder lijkt alles nog steeds te kloppen binnenin. Alle knoppen zijn voorhanden en je weet na wat speurwerk snel waar wat voor dient. Je hebt, in tegenstelling tot anderen, geen overbodige knopjes en het is al helemaal geen wirwar op je dashboard. Maar ik moet jullie op mijn misschien wel enige punt van kritiek wijzen wanneer we het over het interieur hebben. Al van bij het instappen, tot bij het uitstappen, vond ik dat het digitaal klokje ook niet zou misstaan op een microgolf. Allemaal weinig relevant. Maar daar laten de Japanners wel een steek vallen. Net daar waar de concurrentie uit Beieren zijn bonuspunten sprokkelt.

Lexus IS 250C

Hoeveel dit allemaal kost? Als je twijfelde tussen een snellere C70 T5 Geartronic (43.180 euro) vanuit het Volvo kamp of een 320iA cabrio (43.380 euro) van BMW dan kies je qua beginprijs misschien niet direct voor de Lexus. De  IS start namelijk bij 50.690 euro. Grote kantekening is dat de standaard IS 250C al enorm goed in zijn spullen zit. Lederen interieur, cruise control, verwarmde zetels, elektrische zetels, park assist voor én achter, automatische airco, etc. Alles wat je kan bedenken zit er gewoon al standaard in, behalve dan navigatie en extra boxen. De navi kost je nog eens 2800 euro. Probeert maar eens een gelijkaardige BMW 320iA cabrio samen te stellen voor dat geld, wij kwamen al heel snel over de 50.690 euro van de Lexus.

Lexus IS 250C

Tekst: Pieter Aertgeerts
Foto's: Joeri Mertens
Dank aan Lexus Belgium

Laatst gepubliceerd

Reacties (15)

Plaats een reactie
Mineraal 14:13
afbeelding van Mineraal

Vind de auto er erg raar uitzien... De verhoudingen kloppen gewoon niet. Zowel langs voor als langs achter bekeken. En dat klokje vanbinnen is inderdaad wel erg cheap. Nee, deze zou ik voor geen geld op m'n oprit willen. Dan ga ik wel voor een concurrent!

Wim 14:44
afbeelding van Wim

ik heb nog niemand gehoord die dit een mooie wagen vond, maar echt lelijk vind ik hem nu ook weer niet, goed is hij zeker

Ellen 15:28
afbeelding van Ellen

Leuk geschreven verslagje dat de pro's en contra's van de auto goed beschrijft!

Techno Patat 17:50
afbeelding van Techno Patat

ik vind hem er prachtig uitzien, vooral in het wit, aan de achterkant moest ik wennen maar nu zeker niet meer! M'n baas heeft als eerste van België een 250c in ontvangst genomen en hij is er enorm tevreden van!

Henk 00:55
afbeelding van Henk

Ziet er niet zo slecht uit.. je hebt hiermee wel in ieder geval waar voor je geld! Als je de waslijst aan problemen ziet bij de concurrent, dan is een slimme keuze snel gemaakt. Betrouwbare auto met een stom klokje of... tja, sommige mensen leren het nooit!

Mineraal 08:38
afbeelding van Mineraal

@ Henk: Dus een Lexus is sowieso een betrouwbare auto? Dacht het niet, ook zij hebben hun problemen... En waarom kopen zoveel mensen dan een Alfa? Omdat hij betrouwbaar is? Absoluut niet! Maar omdat hij er gewoon goed uitziet! Ik heb liever een spannende auto van een merk dat misschien soms wat problemen heeft zoals iedereen, dan een oersaaie & lelijke auto waar ik niet in wil gezien worden. Maar ik heb hier blijkbaar op de tenen van een echte fanboy getrapt...
Laat ik het anders stellen, stel je hebt een vrouw die zo trouw is als een hond maar zo lelijk en saai als de dood. No thanks! Dan ben ik nog liever alleen dan daar mee te moeten rondlopen en dat geldt voor heel veel mensen zo. Uiterlijk speelt toch gewoon een hele grote rol. Daar kun je nix aan veranderen hoor. -edit: ieder zijn mening, maar laten we niet lelijke dingen beginnen te insinueren :)-

Mineraal 11:23
afbeelding van Mineraal

@ Autofans: liet me even meeslepen, sorry :-)

Pieter Aertgeerts 11:30
afbeelding van Pieter Aertgeerts

Don't worry, daar dienen de reacties voor. Zolang het netjes blijft zie je ons niets wijzigen. Ik sluit zelfs deels aan bij uw mening. Liever iets spannends dat er wat minder uitziet dan andersom. Want laat ons eerlijk zijn, de buitenkant oogt mooi, maar levert weinig of geen meerwaarde als je er in zit en er daadwerkelijk mee rondrijdt.

Henk 01:19
afbeelding van Henk

Helemaal mee eens! maar kan in deze categorie met kleine motor toch echt geen spannendere auto (verschijning) voorstellen, dan deze Lexus.. Ik zie toch meer (saaie) Golfjes rondrijden dan Alfa, die zich toch echt ook niet kan meten met een mooie vrouw.. maar dat even terzijde;-)

Anonieme gebruiker 13:09
afbeelding van Anonieme gebruiker

Ik vind hem prachtig!

Anonieme gebruiker 17:43
afbeelding van Anonieme gebruiker

wacht maar tot je m ziet rijden , dan is t van "ow toch wel een vet . . . . . . auto!" ;)

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws