Live in Genève: Volkswagen XL1

Live in Genève 2013: Volkswagen XL1

De CEO van Volkswagen heeft zich een doel vooropgesteld: een één liter Volkswagen voor dagelijks gebruik. Na twee conceptcars is het nu tijd voor een productievariant van deze XL1.

In 2002 toonden ze ons voor het eerst de L1, een Volkswagen concept met een gemiddelde opgegeven gebruik van 0,99 liter per 100 kilometer. De CO2 uitstoot stond destijds op 26 gram, de topsnelheid op 120 km/u en een gewicht van 290 kilogram.

Vandaag staan ze verder, want na een nieuwe L1 in 2009 komt Volkswagen op dit autosalon in Genève met een productieklare variant, de XL1. Eerder vernoemde cijfers werden allemaal verbeterd. De XL1 heeft een gemiddeld verbruik van 0,9 liter per honderd kilometer, stoot 21 gram CO2 uit en krijgt een maximum snelheid van 160 km/u.

Live in Genève 2013: Volkswagen XL1

Waarin het cijfer niet verbeterde, en het verschil tussen concept en productie wel duidelijk is, is het gewicht. Dat laatste nam toe tot een totaal gewicht van 795 kilogram. De carbody van deze XL1 is vergeleken met een standaardwagen het efficiëntst. Waar een gemiddeld body 477 kilogram weegt, weegt de body van de XL1 230 kilogram. Verder krijgt de XL1 185 kilogram aan uitrusting en elektronica mee, een 153 kilogram zwaar chassis en een 227 kilogram zware aandrijving.

Waar de XL1 in uitblinkt is zijn drag-coëfficiënt, ofwel de luchtweerstand. Een pinguïn heeft een Cd waarde van 0,03, een Formule1 wagen 1,2 en deze XL1, jawel, 0,189. Veruit een van van de meest aërodynamische wagens van het moment.

Live in Genève 2013: Volkswagen XL1

Op de vooras huist een lithium-ion batterij met 20 kilowatt vermogen. Dat batterijpak weegt 68 kilogram en wordt naar goede gewoonte met water gekoeld. Op de achteras rust een tweecilinder TDI motor met 1 liter longinhoud en 35 kilowatt. Dat blok werd gekoppeld aan een, hou u vast, zeventraps versnellingsbak. De XL1 heeft een elektrisch rijbereik van 50 kilometer, prima voor stadsverkeer, net te weinig voor een trip.

Volkswagen verwacht veel van de hybride constructie. In 2015 verwachten ze dat de hybride-markt 24 miljoen stuks rijk is, in 2020 zou dat aantal moeten stijgen naar 41 miljoen wagens. Laat ons hopen dat de Duitsers daar een stukje van mogen meepikken.

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Simon 10:59
afbeelding van Simon

"De XL1 heeft een gemiddeld verbruik van 0,9 liter per honderd kilometer, stoot 21 gram CO2 uit en krijgt een maximum snelheid van 260 km/u."

260 km/u!! zal wel tikfoutje zijn zeker :)

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws