Opgemerkt: Benzine breekt door in C-SUV-segment (Brussel 2018)

C-SUV-benzine-of-diesel

De deuren van het autosalon zijn officieel gesloten waardoor de automerken de bestelbonnen kunnen tellen en nagaan wat de verkooptrends zijn. Opvallend; we laten massaal diesels links liggen in het C-SUV-segment. Je weet wel, dat segment van de Volkswagen Tiguan en co.

Even ter verduidelijking; we weten ook dat automerken officieel geen bestelbonnen meer laten tekenen op het salon. Wel sturen ze de potentiële klanten door naar lokale dealers. Al geeft ze dat meer dan genoeg gegevens om hun 'Excel der klanten en hun koopgedrag' aan te vullen. Wat daaruit valt te concluderen? Dat de benzineshift ook in het C-SUV-segment is ingezet.

Weg breekpunt

Een belangrijke stap voor benzinemotoren, want tot voordien was het segment van gerief zoals de Nissan Qashqai en Hyundai Tucson een soort van psychologisch breekpunt bij de koper. Een Mazda 2 op benzine? Waarom niet. Een uit de kluiten gewassen CX-5? die moet toch een diesel aan boord hebben? De negatieve connotatie rond diesel blijkt dat breekpunt te hebben verlegd. Waardoor benzines in opmars zijn, ook bij grotere SUV's.

hyundai-tucson-benzine

Neem nu de Hyundai Tucson, in 2017 de meest verkochte C-SUV in België. Vorig jaar had 64% van de verkochte exemplaren nog een diesel aan boord, op het autosalon dit jaar is maar liefst 75% van de gevraagde Tucson-offertes er een voor een benzineversie. Waardoor amper 1 op 4 klanten nog overweegt om op diesel rond te toeren in de Tucson.

Niet enkel Hyundai

Een tendens die ook andere merken zien. Bij Volkswagen maken ze bij de Tiguan gewag van een shift van 50/50 naar 25/75. En jawel, die shift is in het voordeel van benzine. Ook Mazda merkt de verandering van smaak sterk op bij de klanten. Het voorbije autosalon keken maar liefst 81 procent van de klanten uit naar een CX-5 op benzine.

volkswagen-tiguan-benzine

Bij 'segmentuitvinder' Nissan Qashqai keken dan weer 71% van de potentiële klanten naar een benzine. Tenslotte gingen we ook nog even te rade bij BMW, één van de Duitse drie premiummerken die sterk actief zijn in de (diesel)leasingmarkt. Niet verrassend waren de helft van de X1 'bestelbonnen' nog voor een diesel. Al hadden de diesel-X1's vorig salon nog een aandeel van 66 procent. Waardoor er daar ook een evolutie zichtbaar is.

Diesel en benzine gelijk eind 2018

Niet enkel het imago-probleem rond diesel maakt dat nieuwe kopers overstappen op benzinewagens, want naast het milieu kijken kopers ook naar de portefeuille. We zien alvast dat je tegen eind 2018 minstens 30.000 kilometer per jaar zal moeten rijden met een privéwagen om nog een financieel voordeel te halen uit een diesel. Versterkt door het cliquetsysteem dat terug ingevoerd is waardoor wordt aangenomen dat je eind dit jaar evenveel voor diesel als voor benzine zal betalen aan de pomp.

benzine-shift

Of de diesel daardoor dood is? Niet helemaal. Niet enkel blijft het dé brandstof bij uitstek voor veelrijders, in de leasingmarkt gaat de shift van diesel naar benzinewagens stukken trager dan op de privémarkt. En o ja, voor de dieselhaters: dieselwagens stoten stukken minder fijn stof uit dan benzinewagens. De NOx-waarden liggen dan weer wel veel hoger bij oude diesels en die NOx is mede verantwoordelijk voor smog en zure regen.

Laatst gepubliceerd

Reacties (12)

Plaats een reactie
jre 16:20
afbeelding van jre

Alle benzinewagens die nu verkocht worden, moeten voldoen aan de Euro 6 normen. Dus dan is de fijnstofuitstoot die gepaard gaat met directe injectie ook drastisch verminderd.

BART PJ 03:41
afbeelding van BART PJ

"... dieselwagens stoten stukken MINDER fijn stof uit dan benzinewagens..." ???????

Joeris 21:22
afbeelding van Joeris

Niet de eerste keer dat ze de bal misslaan. Verbaast me dat uw reactie getoond wordt.

Sven 09:40
afbeelding van Sven

We slaan de bal hier nochtans niet mis hoor. Uit tests van ADAC in 2012 en een ander onderzoek van de University of Montreal blijkt dat verschillende benzinewagens de norm voor dieselwagens overschrijden. Dat zou gebeuren als gevolg van dieseltechnologie die op benzinewagens wordt gebruikt.

Adriaan 10:40
afbeelding van Adriaan

Dan moet je zelf toch beseffen dat het een zeer ongenuanceerde stelling is om alle benzine motors te gaan afschrijven als een grotere vervuiler dan diesel...

Yvesw 12:03
afbeelding van Yvesw

@Adriaan: Waar staat dat de éne 'vuiler' is dan de andere? Benzinemotoren stoten tot op de dag van vandaag nog altijd meer fijnstof (CO2) uit dan dieselvarianten. Bij oude diesels is de NOx-uitstoot dan weer wel dramatisch hoger. Daarom ook dat steden oude diesels willen weren. Lees de test van ADAC etc er maar eens op na. ;-)

Sven 12:05
afbeelding van Sven

Dat zou een ongenuanceerde stelling zijn, dat klopt, maar waar lees je dat we stellen dat benzinemotoren grotere vervuilers zijn dan dieselmotoren? We schrijven enkel dat dieselwagens stukken minder fijn stof uitstoten dan benzinewagens. Daarover ging ook de opmerking.

Adriaan 12:16
afbeelding van Adriaan

In mijn opzicht is alles wat uit de uitlaat komt dat schadelijk is vervuiling, is het nox, co, CO2 fijn stof, maakt niet uit voor mij. En door gewoon te gaan zeggen dat benzine meer fijn stof produceert dan diesel, zonder iets of wat van uitleg of kanttekening is voor mij zeer kort door de bocht gaan. En zou je zelf kunnen zeggen dat je inderdaad de bal nogal misslaat. Maar voor je mij gaat verdenken om voor de benzine lobby te werken (I wish), reageer ik hier enkel op omdat ik persoonlijk de laatste twee zinnen van dit artikel zo van lage kwaliteit vond dat er toch iets op mocht gezegd worden. Doet me wat denken aan snel snel een conclusie uit de mouw schudden in de trend van een schoolse boekbespreking. Maar bon daar ging het niet over.

Wim 13:27
afbeelding van Wim

hey Adriaan, ik begrijp je reactie. CO2 is slecht voor het klimaat, NOX is slecht voor de mens. De CO2 waarden zijn gem. hoger bij benzine's, maar de NOX waarden dan weer hoger zijn bij diesels. Dus bv. de vraag om diesels te weren uit de steden komt niet als een verrassing.

John Versweyveld 19:56
afbeelding van John Versweyveld

jaja ik ben benieuwd wanneer die allemaal tweedehands gaan komen een suv in benzine is een zuipmachine !!!! eentje in CNG dat is de oplossing er is plaats voldoende in een SUV

Martens r 15:08
afbeelding van Martens r

Wat noemt gy veel heb tigian vw 160 pk gebruikt 8liter

keters pierre-paul 18:06
afbeelding van keters pierre-paul

En diesel kost evenveel als benzine ! Dus vrachtwagens die allemaal diesels zijn moeten evenveel voor hun brandstof betalen ! Dus die meerprijs zal dan wel doorgerekend worden naar de klant !!! Misschien moeten we om fiskaal voordeel te genieten allemaal een lichte vracht of mobielhome kopen dan kunnen we daar een beetje op bezuinigen !

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws