Op het autosalon van Frankfurt toont Jaguar een crossover. Het belangrijkste daaraan is niet de crossover, wel het platform dat hier als basis dient.
En wie anders dan het designteam onder de hoede van Ian Callum tekende de scherpe lijnen van deze nieuwe crossover. Desondanks zijn niet de lijnen maar het onderstel het belangrijkst van dit concept. Het is een designstudie om het nieuwe lichtgewicht aluminium monocoque platform te tonen, een platform dat iQ[Al] zal gaan heten. Een platform dat modulair, licht en "extreem stijf" zou zijn. Daarnaast biedt de modulaire eigenschap dat er meer dan alleen een crossover gebouwd kan worden op het platform.
En dat zal Jaguar ook doen. Want het eerste model op dat nieuwe platform is geen crossover maar een sedan voor het C/D segment. Die sedan zal de eerste zijn met een aluminium carrosserie en is gepland voor 2015, best snel dus.
Onder de kap zullen nieuwe motoren schuilen die zowel benzine als diesel lusten. Jaguar zegt dat het platform enorme prestaties kan leveren inzake verbruik. Zo zou de topsnelheid meer dan 300 km/u bedragen en zou de CO2 uitstoot niet boven de 100 g/km komen. Als dat laatste effectief zo is, weet de fleetmarkt nu al waar te shoppen.
Recente reacties
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
"Nodig" zou ik hier nu niet gebruiken. We rijden tenslotte rond met een voertuig van gemiddeld...
Door this 15 uur geleden
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
This, je moet ergens toch toegeven dat die jacht naar PK's, snelheid e.d. allemaal niet nodig is....
Door Mathieu 16 uur geleden
Exclusieve nieuwe Lamborghini met 800 pk op Pebble Beach
wat is me dit
Door lisander lamont 20 uur geleden
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Dit argument houdt toch helemaal geen steek? Wat ga je met dat enorme vermogen doen tijdens het...
Door this 20 uur geleden