Daihatsu Vision Copen: En plots is daar een MX-5-rivaal (2023)

Daihatsu Vision Copen 2023

Daihatsu toont op thuismarkt Japan de Vision Copen, een nieuwe interpretatie van de petieterige Copen die voor meer ruimte en fors meer cilinderinhoud gaat. Zei daar iemand "Mazda MX-5-rivaal?!"

De kans is groot dat je nog nooit van de Daihatsu Copen hebt gehoord. Heb je dat al wel gedaan, dan weet je dat de petieterige Kei-cabrio met zijn 699 cc motor één brok joligheid is. Ooit ging 'ie zelfs in België over de toonbank, maar een verkoopsucces werd het nooit. Met deze Vision Copen toont Daihatsu misschien wel terug internationale aspiraties.

Dromen mag

Is de huidige Copen namelijk vooral een auto die specifiek voor de Japanse markt werd ontwikkeld (met het fiscale voordeel van een Kei-car), dan is deze Vision Copen een serieuze slag groter. Met zijn lengte van 3,83 meter en wielbasis van 2,42 meter groeit 'ie zelfs richting Mazda MX-5! Al is deze Vision Copen nog steeds zo'n 8 centimeter korter. Het design is alvast een duidelijk evolutie op het huidige model met guitige, ronde looks. Want het leven hoeft niet altijd zo serieus te zijn.

Daihatsu Vision Copen 2023

Daihatsu is momenteel nogal karig met details maar spreekt over achterwielaandrijving en een 1.3-liter viercilinder voorin. Ook dat doet op een manier denken aan de MX-5. Al tonen beelden van het interieur misschien wel een opvallend pijnpunt. Geen handbak in deze Vision Copen, wel een trekpook die misschien wel - zoals het huidig model - verbonden is met een CVT-automaat. Sidder en beef, purist!

Daihatsu Vision Copen 2023

Wat Daihatsu's plannen zijn met deze Vision Copen is niet meteen duidelijk. De kans bestaat dat 'ie dient als voorproefje voor een nieuwe generatie die het Kei-car-segment zal verlaten. Waardoor hij ook wel eens interessant kan worden op de internationale markt. Ach, dromen mag.

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Geert Thoné 11:52
afbeelding van Geert Thoné

Hallo ,
Ik hoop dat de Copen op de Europese markt mag komen . Even kleine rechtzetting , originele Copen zoals in België leverbaar had tot 2005 een 699 cc turbo en van 2006 tot 2011 1.3 cc , en waren beiden voorwiel aangedreven .
Groeten Geert
- EDIT REDACTIE: aangepast, bedankt!

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws