Het budgetmerk van Toyota, Scion, kent in Europa geen naamsbekendheid. Niet gek als je bedankt dat het zich enkel op de Amerikaanse markt richt. De tC is echter zo'n kek karretje dat we hem eigenlijk hier willen hebben met Toyota-badge.
Scion is zowat het stiefmoederlijk behandeld kindje van Toyota. In 2003 zag Scion het levenslicht in Noord-Amerika om een jonge publiek aan te spreken door hippe budgetwagentjes te creëren. Het is dan ook gek dat het merendeel van de line-up bestaat uit koekendozen - nee letterlijk, gewoon vierkante bakjes. Gelukkig kreeg de GT86 ook een plaatsje bij de dealer onder de FR-S benaming. Echter is het de tC die onze aandacht weet te trekken.
Eerder Hot Hatch dan Coupé
Met een vanafprijs van zo'n 16.000 euro is het een sportief ogende coupé die zo de aanval kan openen op de Hyundai Veloster Turbo. Ietwat hoekig, dat wel, maar enorm karaktervol en eigenlijk een meer praktische Toyota GT86. Al is dat niet helemaal waar, het chassis wordt namelijk geleend van de Avensis. Op dat vlak zal het geheel iets minder scherp sturen. Reken daar ook nog eens de voorwielaandrijving bij op en je hebt eerder een spirituele opvolger van de Celica.
Waar de tC dan weer wel de GT86 overklast is in het motordepartement. Geen 2-liter boxer, wel een knoert van een 2.5-liter viercilinder die 180 pk en 236 Nm weet op te wekken. Met meer longinhoud zit er enorm veel potentieel in. TRD - Toyota's tuningsdivisie - bood zelfs jarenlang een supercharger aan in de catalogus.
Wij zijn alvast fan van het apart karretje. Enkel die motor nekt elke kans voor Toyota om de tC naar Europa te halen. Want elke motor groter dan die van een scheermachientje krijg je niet meer verkocht in een kleine coupé aan deze kant van het water. Zonde...
O ja, de afbeeldingen bij dit artikel komen van de configurator. Een tC volgepropt met heerlijke goodies zoals opgewaardeerde remmen, een sportophanging en sportuitlaat van TRD voor een luttele prijs van 22 998 euro. Lang leve Amerika....
Recente reacties
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Die “predictieve snelheidsbegrenzer” is geen cruise control maar een adaptief remsysteem. En de...
Door Joram 1 uur geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Klanttevredenheid? Wij hebben een DS4. En eerlijk is eerlijk, het is een prachtige auto! Maar qua...
Door Raymond 2 uur geleden
De EV-Gids is hier: gratis, online magazine vol info en tips over elektrisch rijden
Dankjewel!
Door JL 6 uur geleden
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Ik weet niet waarom telkens de theorie naar boven gehaald wordt en niet de juiste info! De Tiguan...
Door Dave Pollock 11 uur geleden