Waarom de Skyline GT-R Nismo Z-Tune verdient om een classic te zijn

r34-nissan-skyline-gt-r-z-tune_01

Hij mag dan nog maar tien jaar oud zijn, op waardevlak kan de Nissan Skyline GT-R Nismo Z-Tune concurreren met Porsches en Mustangs van enkele decennia terug. Hoe dat komt? Door het epische verhaal achter de wagen.

Spring even mee terug naar 2005. De motorsporttak van Nissan, NISMO, wordt 20 jaar en besluit dat getalletje lekker te vieren. Niet door met heel het bedrijf te gaan bowlen, wel met wat ze het best doen: wagens maken. Op dat moment van haar bestaan had het merk niet echt een wagen in haar portfolio. Op de van de pot gerukte GT-R was het nog twee jaar wachten en in 2002 ging de R34 Skyline op pensioen.

Hun oplossing? Twaalf Nissans R34 Skyline GT-R V-Spec persoonlijk opkopen om ze dan om te bouwen naar de Z-Tune. Die tweedehandsjes moesten minder dan 30.000 kilometer op de klok hebben staan en zowel mechanisch als op carrosserievlak voldoen aan de eisen van NISMO. Daarna werden de wagens tot op het laatste boutje uit elkaar gehaald en versterkt met een aerodynamische bodykit met de typerende motorkap.

Onder die kap kreeg de motor versterkte zuigers, een speciale nokkenas, een IHI turbo en een aangepaste uit- en inlaat. Daardoor zou de kracht op zo'n 500 pk komen te liggen en knalt de Z-Tune in 3,8 seconden naar de honderd. Nog gekker is de 400 meter sprint (de quarter mile), de eerste generatie Nissan GT-R die in 2007 uitkwam had 10,8 seconden nodig, deze opgepompte Skyline deed het in 10,06 seconden.

20 stuks

Buiten de twaalf modellen die Nismo zelf kocht waren er nog acht klanten die hun V-Spec zelf wouden laten omvormen naar deze Z-Tune. Waardoor er op onze aardbol 20 exemplaren zijn te vinden. Zeldzame exemplaren, want momenteel staat er ééntje in Australië te koop waarop gemakkelijk 500.000 euro wordt geboden.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws