Audi dingt openlijk naar het kroontje in de wereld der premiumwagens. Om deze wens kracht bij te zetten, en om aartsrivaal BMW van het ereschavot te krijgen, pompt Audi de komende vier jaar zo'n dertien miljard euro in fabrieken, modellen en technologie.
Audi was vorige maand blijkbaar niet gelukkig toen bekend werd gemaakt dat BMW zomaar eventjes 22 procent meer wagens verkocht in november tegenover dezelfde maand in 2011. Audi moest het in november doen met "maar" een stijging van 5,7 procent tegenover het jaar voordien. Toen Mercedes ook nog eens pochte met een stijging van 11 procent in november - waarvoor, naar alle waarschijnlijkheid, dank nieuwe A-klasse - liep de spreekwoordelijke premiumemmer over.
“We zullen grote sommen geld blijven investeren om de groeistrategie voort te kunnen zetten”, legt financieel directeur Axel Strotbek uit. “Het uitbreiden van de hoeveelheid productieplaatsen is daar een belangrijk onderdeel van”.
Het overgrote deel van het bedrag (10,5 miljard) zal geïnvesteerd worden in nieuwe modellen, lichtgewicht constructies en elektrische aandrijflijnen. Het overige bedrag wordt geïnvesteerd in nieuwe fabrieken in China, Hongarije en Mexico.
Met deze investeringen hoopt Audi tegen 2020 jaarlijks minimaal twee miljoen auto's te verkopen (dit jaar zitten ze nog rond een 1,44 miljoen) en de titel van Number one premium brand in the world naar zich toe te trekken.
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 1 uur geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 1 dag geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden