In de strijd naar zuinigere motoren en schonere wagens kiezen veel constructeurs voor het downsizen van hun motoren. Op het salon van Genève liet Mercedes echter weten niet te zullen kiezen voor driecilinders in hun RWD modellen, de impact op de rijervaring zou te groot zijn.
Bernhard Heil, head of engine development, zegt lang gewerkt te hebben aan een eventuele implementatie van driecilindermotoren in achterwielaangedreven Mercedes'n. Maar al snel kwamen ze tot de conclusie dat er te veel toegevingen gedaan moesten worden voor een te kleine winst inzake verbruik en uitstoot.
"Om de driecilinder mooi te plaatsen in een RWD-configuratie zijn er nieuwe assen nodig" aldus Heil. De kost en gewicht dat die nieuwe assen met zich meebrengen zijn te groot voor het beetje benzine dat je minder verbruikt. Wat er wel mogelijk is in de RWD wagens zijn viercilinders met kleinere longinhoud. De 2.1 van vandaag zou dus wel eens kunnen teruggedrongen worden naar een 1.9 of 2.0.
Mercedes kiest dus niet voor minder cilinders maar zal haar motoren verfijnen voor lagere snelheden, daar is volgens de Duitsers nog veel verbetering mogelijk.
In de modellen met voorwielaandrijving zou de driecilinder wel zijn intrede kunnen doen, zeker met het oog op eventueel aankomende hybride-wagens.
Recente reacties
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Het snelladen is goed voor de rijken en deze met een leasing. Als particulier moet je thuis...
Door Mathieu 2 uur geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Ik vermoed ook zoiets...
Door Mathieu 2 uur geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Renault zegt het niet met zoveel woorden, maar daar lijkt het alleszins wel op. Die verbrandings-...
Door Joram 6 uur geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Nutteloos hoog toch niet, de hoogte komt bijna puur door die batterijen die er onder liggen. Want...
Door this 6 uur geleden