Volvo Gent schrapt toeleveranciers: 900 banen op de tocht

volvogentfabrieksbezoek-3

Volvo kondigde eerder aan dat de productie van de V60 naar Gent wordt overgeheveld en dat vanaf volgend jaar de opvolger van de V40 ook bij ons wordt gebouwd. Maar Volvo wil ook besparen, en verlengt daarom een aantal contracten met toeleveranciers niet.

In de Gentse kanaalzone bevinden zich op dit moment een handvol bedrijven die als toeleverancier voor Volvo Cars Gent fungeren. Tussen 2017 tot 2019 verandert dat beeld echter, want Volvo heeft beslist dat ze in de toekomst een aantal onderdelen zelf zullen gaan produceren.

Eerder vorige week kwam al het nieuws dat Faurecia, Tower Automotive en Tenneco geen onderdelen meer kunnen leveren voor het volgende model, nu raakt ook bekend dat SAS Automotive en Benteler hetzelfde toekomstbeeld te wachten staat. Benteler en Tower Automotive werken een alternatief uit, voor de andere drie bedrijven lijkt een uitdoofscenario te wachten.

blijft bij 5

Volgens Dany Clevers (ACV-CSC Metea) is het niet de bedoeling van Volvo om andere toeleveranciers te zoeken in lageloonlanden. “Volvo wil minder afhankelijk zijn van zijn toeleveranciers en ook een aantal zaken zelf doen om zijn eigen mensen aan het werk te kunnen houden”. Clevers is ervan overtuigd dat geen andere toeleveranciers van Volvo nog slecht nieuws moeten verwachten. “Deze bedrijven waren de laatste vijf die nog geen toezegging hadden gekregen”.

In totaal zou het gaan om zowat 900 jobs bij vijf toeleveranciers die tegen 2019 moeten verdwijnen. Grootste slachtoffers zijn daarbij de 280 medewerkers van Tower Automotive, waar chassis gelast worden, SAS Automotive (210 medewerkers) waar ze de cockpits bouwen, en Benteler (225 werknemers) dat de structurele metalen onderdelen bouwt.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws