BMW, Toyota, Hyundai, Daimler en Honda zetten samen schouders onder waterstof

waterstof-council

Samen met 8 andere bedrijven hebben Toyota, Daimler, Honda, BMW en Hyundai besloten de Hydrogen Council op te richten, een soort van orgaan die als doel heeft waterstof te promoten als één van de kernoplossingen voor de energietransitie. Diesel of benzine? Binnenkort is het misschien wel waterstof of elektrokracht...

Net zoals we nu verschillende brandstoffen tanken in onze automobiel (denk maar aan benzine, diesel, LPG,...) wordt verwacht dat we in de toekomst niet zomaar zullen overschakelen naar één vorm van energielevering. Naast de bekendere elektriciteit drijft ook vaak waterstof naar boven, volgens de believers een veelzijdige energiedrager met gunstige eigenschappen. Een grote groep van aanhangers heeft nu de Hydrogen Council opgericht om de ontwikkeling van waterstofgebruik te versnellen.

Daarin zitten 5 autoreuzen; Honda, Toyota, Hyundai, BMW Group en Daimler maar ook 8 andere bedrijven vanuit verschillende takken; Kawasaki, ENGIE, Shell, Total, The Linde Group Alstom, Anglo American en Air Liquide. De raad krijgt twee vertegenwoordigers afkomstig van Air Liquide en Toyota.

Waterstof gewoontjes maken

Doelstelling is om de ontwikkeling en commercialisering van waterstof te versnellen. Daarvoor zullen de partijen geschikte strategieën uitdokteren en ondersteuningsprogramma’s ontwikkelen. Waarbij vooral zal gelobbyd worden met overheden, want zonder een deftige infrastructuur blijft het waterstofgoedje wat kabbelen.

“De ‘Hydrogen Council’ zal blijk geven van verantwoord leiderschap in de wereldwijde promotie van waterstoftechnologie en haar voordelen," aldus Takeshi Uchiyamada, Voorzitter van Toyota. *"We zullen streven naar samenwerking, medewerking en begrip van overheden, industrie en vooral het publiek."

Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 3 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
capaincool 22:31
afbeelding van capaincool

ik vroeg me af of waterstof een comeback zou maken als brandstof in verbrandingsmotoren, hebben jullie hier een antwoord op? (Er is een mazda en BMW concept geweest dat waterstof verbrandde)

Want de nieuwe modellen (Toyota Mirai) gebruiken waterstof in een fuel cell, om via elektrolyse* elektriciteit op te wekken (een soort tankbare batterij dus). En zo elektromotoren aan te sturen.
*excuseer mij mocht ik hier de verkeerde term hebben gebruikt

Yvesw 09:25
afbeelding van Yvesw

Van wat ik hoor (Lexus, Hyundai, BMW) geloven ze in de fuel cell. Dit omdat je daardoor de energie naar een elektromotor kan sturen die op alle vlakken efficiënter is dan een verbrandingsmotor (thermisch, vermogensafgave, klein oppervlak, weinig bewegende delen,...)

Dus denk dat de verbrandingsmotor op waterstof is uitgesloten. Zeg echter nooit nooit natuurlijk.

Audi22 07:21
afbeelding van Audi22

Voor mij lijkt waterstof de enigste manier om "diesel" echt te kunnen vervangen. Jammer dat er zo laat mee begonnen is geworden.

Uw reactie