Het blijft bij Volkswagen donderden aan de top. In een laatste poging om orde na dieselgate te scheppen heeft de groep besloten al haar automerken in drie korven te leggen en daarboven een ex-topman van BMW te plaatsen. En zo blijft de stoelendans in het Duitse bedrijf aan de gang.
Het werd begin deze week aangekondigd en ondertussen is het al realiteit; Matthias Mueller verlaat het roer per direct van de VW Group om plaats te maken voor Herbert Diess. Straf, want Mueller, ex-Porsche, heeft daardoor nog geen drie jaar de gehele groep mogen overzien. Volgens insiders was er vroegen binnen de groep omdat Mueller er niet in sloeg een duidelijke toekomst voor de merken te creëren waarin de gehele groep gekend zou staan als één van de meest ecologische autobouwers.
De fakkel is nu alvast doorgegeven aan Herbert Diess die de taak krijgt om de 12 bedrijven onder de koepel verder te reorganiseren. Daarbij werd meteen aangekondigd dat het voortaan haar automerken in drie korven gaat leggen.
Duidelijkheid scheppen
Inderdaad; Seat, Skoda, Volkswagen, Audi, Porsche, Bugatti, Bentley en Lamborghini worden voortaan onderverdeeld in 'volume', 'premium' en 'Super Premium'. Hoewel de groep nog niet bekend heeft gemaakt wie waar hoort moet je geen diploma in groepologie hebben om uit te vogelen wie waar thuis hoort. Bugatti een Volume-merk? We think not...
Waarom nu juist Diess als opperman aan het roer? Dat zal verschillende - vaak interne - redenen hebben. Wel wist de Duitser die voordien een hoge positie bij BMW bekleedde in 2016 een doorbraak te forceren in vastgelopen onderhandelingen met vakbondsleiders van de VW Group. Het resultaat? 30.000 jobs minder en 3,7 miljard euro bespaard. Daarmee trek je de aandacht van de raad van bestuur natuurlijk.
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 8 uur geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 1 dag geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden