
De huidige generatie van Mitsubishi's ultieme werkpaard, de L200, is alweer vier jaar op de markt. Waardoor de obligatoire facelift zich natuurlijk aandient. Die maakt volledig gebruik van de designrichting van de laatste conceptwagens van het Japanse merk en voegt een nieuwe off-roadmodus toe aan de mechaniek.
In één klap stuurt Mitsubishi haar L200 van een wat anonieme designinzending naar een trendy werkpaard. Met dank aan de voorgevel die rechtstreeks van een conceptmodel lijkt te komen. Ook uniek is het feit dat het Japanse merk zelfs de moeite doet om de flanken en derrière aan te passen, iets dat we niet vaak zien bij opgefriste pick-ups. Zo zien we meer expressief gesculpteerde zijpanelen achteraan en krijgen de achterlichten een meer robuust design. Het geeft de pick-up alvast het ruige karakter dat zo'n werkbeest typeert.
Nieuwe modi
Al is een pick-up niets zonder techniek natuurlijk. Mitsubishi neemt die dan ook stevig onder handen. Grotere remschijven en klauwen tekenen present om de remkracht te verbeteren terwijl grotere dempers op de achteras het rijcomfort de hoogte in moeten tillen. De 5-traps-automaat, die wordt dan weer vervangen door eentje met zes schakelgangen. Over de motor rept het merk met geen woord, waardoor we aannemen dat ze vasthouden aan de 2.4-liter viercilinder turbodiesel met 154 pk en 380 Nm.

Bestel je de 4WD-versie, dan krijg je voortaan een off-roadmodus met afzonderlijke standen Gravel, Mud/Snow, Sand en Rock. Die standen regelen elektronisch het motorvermogen, de transmissie en remmen om optimale tractie te garanderen in moeilijke omstandigheden. Of beter nog; de sneeuwmodus moet deze L200 iets veiliger maken op gladde ondergronden (zonder gewicht in de laadbak geen grip op de achteras, weet je wel).
straffe veiligheidsnufjes
Het nieuwe smoelwerk van Mitsubishi heet officieel het Dynamic Shield, waardoor de L200 natuurlijk moet kunnen schermen met de nodige veiligheidsnufjes. De L200 krijgt een dodehoekdetector, waarschuwing voor kruisverkeer bij het achteruit rijden, een systeem dat verkeerd gebruik van het gaspedaal in krappe ruimtes tegen gaat (lees: hij laat je niet tegen de muur rijden in een garage), een 360-graden camera en detectiesysteem voor voertuigen en voetgangers. Best straffe snufjes voor "maar" een pick-up.

Initieel start Mitsubishi de verkoop van haar opgefriste L200 in het Oosten, in Europa landt 'ie pas in het najaar van 2019. Waardoor Belgische tuinaannemers, boswachters en bouwbedrijven nog een jaartje zullen moeten wachten.
Recente reacties
Fiat Topolino wordt elektrische brommobiel om voor te smelten (2023)
Ik dacht al dat ik die naam van ergens kende, het is de Italiaanse naam voor Mickey Mouse. En...
Door John 4 uur geleden
Officieel: Citroën C5 Aircross krijgt nieuwe, stekkerloze hybrideversie (2023)
Ik snap wat je bedoelt: het blok zelf is blijkbaar wel hetzelfde, maar volgens het persbericht zijn...
Door Joram 11 uur geleden
Officieel: Citroën C5 Aircross krijgt nieuwe, stekkerloze hybrideversie (2023)
" ...gekende 1.2-liter driecilinder benzinemotor ": dat klopt niet. De cilinderinhoud van het...
Door Lodewijk Vander meiren 22 uur geleden
Zoveel duurder worden nieuwe auto’s straks door de Euro 7-norm
De normen zijn al heel streng. Ik neem dat de hh fanatici wel begrijpen, dat als ik nu met een 20...
Door Tussen fanatici en ignorantia 1 dag geleden