De Green NCAP heeft een rist nieuwe auto's getest op hun "milieuvervuiling" en in tegenstelling tot wat je misschien denkt gaat het niet enkel over EV's. Zo hield het ook een Mercedes E 300d 4Matic Break tegen het licht en die mag zich in één klap uitroepen tot de minst vervuilende auto die de organisatie ooit heeft getest... Met verbrandingsmotor weliswaar.
Gooit de Euro NCAP auto's tegen een muur in de naam van de veiligheid, dan onderzoekt de Green NCAP auto's op verschillende ecologische factoren. Van emissies over efficiëntie tot broeikasgassen. Het zal je uiteraard niet verbazen dat elektrische auto's met twee vingers in de neus 5 sterren scoren op de test. Al maakt dat de Green NCAP niet interessant, want de instelling test ook diesel- en benzinewagens. En daar komen soms interessante resultaten naar boven.
Diesel break met vierwielaandrijving? Geen probleem groen!
Case in point: de nieuwe Mercedes E-Klasse als E 300d 4Matic Break. Een statige stationwagen met een (toegegeven tegenwoordig) 2-liter viercilinder turbodiesel van 265 pk en 550 Nm koppel die zijn kracht naar de vier wielen stuurt. Met zijn sprinttijd naar de honderd van een vlotte 6.3 seconden en een top van 250 km/u is dit een auto die je allerminst met een Toyota Prius zou vergelijken. Toch denkt de Green NCAP daar anders over.
Want hoewel de Duitser pover scoort op de uitstoot van broeikasgassen, was Green NCAP onder de indruk van het lage reële verbruik (onder de 6l /100 km is mogelijk) en het werk dat de ingenieus van Mercedes hebben gestoken in het beperken van emissies. Met 9,3 punten op 10 in de Clean Air Index moet deze luxueuze diesel amper elektrische auto's voor laten gaan. Het extreem minimaliseren van NOx en andere partikels maakt de viercilinder diesel voorin deze E 300d de "properste" verbrandingsmotor die Green NCAP ooit heeft getest.
Kijk, je weet weeral wat kopen voor het milieu. Want hoewel de E 300d momenteel nog niet beschkikbaar is in België, staat hij wel op de planning.
Recente reacties
Dit is waarom het Chinese Nio de Audi-fabriek in Brussel wil overnemen
NIO ceo Willam Li heeft al aangegeven dit absoluut niet te overwegen, helaas!
Door Nick Van Hemelryck 8 uur geleden
Dit is waarom het Chinese Nio de Audi-fabriek in Brussel wil overnemen
Daar heb je een punt, de lasten op arbeid zijn hier veel te hoog, daarom dat vele fabrieken sluiten...
Door Erwin Cools 11 uur geleden
Column: Waarom de Hyundai Ioniq 5N het EV-landschap voorgoed verandert
Dat is geen gsm batterij die daar in zit hé. Zelfs met heel agressief rijgedrag krijg je daar nog...
Door this 18 uur geleden
Beruchte 1.2 PureTech-motor krijgt eindelijk langere garantie van Stellantis
Wij zijn nu aan de 3de wagen met Puretech motor en niet 1 probleem , als je een jaarlijks onderhoud...
Door Bendia 18 uur geleden