Het is in de volksmond gebruikelijk om een auto die te maken heeft met overmatig veel pech te omschrijven als een maandagochtendauto. Koop je echter een auto uit de jaren 90 of begin de jaren 2000, dan ben je misschien beter af met nét wel een maandagauto. Waarom?
Kijk, bijgelovigheid doet de wereld draaien. Vraag dat maar aan de katholieke kerk. Laat ons echter even eerlijk zijn, het is complete lariekoek dat doorheen de week een auto beter of slechter in elkaar zo worden gestoken. Dat niet elk automerk een even goede kwaliteitscontrole heeft aan het einde van de band, dat is een ander verhaal. De "maandagauto" heeft echter een onterechte negatieve connotatie gekregen. Althans, dat blijkt alvast uit een post die iemand achter liet op het internet. Jep, zo goed zijn onze bronnen.
Roestende Duitser
Halfweg de jaren 80 gebeurde er volgens die post (oké, het was Facebook) iets ingrijpend in autoland, de industrie in ontwikkelde landen werd namelijk verplicht om over te schakelen van olieverf naar watergedragen verf. Goed nieuws voor het milieu, minder interessant voor de duurzaamheid van de carrosserie. Want iedereen die een auto bezit of in het bezit heeft gehad van de tijdsperiode 1986 tot 2006 ziet zo terug de roest opduiken.
Geen enkel merk bleef daarbij buiten schot, want ook Duitsers - die toen het summum waren van ingenieursschap - kregen er mee te maken. Volkswagen, Mercedes, Audi,... allemaal! De zoektocht naar de oorzaak werd meteen gezocht. Oké, het had iets met de watergedragen verf te maken. Echter, waarom? Wel, na onderzoek kwam boven water dat auto's die gebouwd werden op een maandag minder gevoelig waren aan roest op lange termijn. Waardoor er met argusogen werd gekeken naar de verfbaden waarin de auto's werden gedompeld.
Verfbacterie
Nogmaals, het gaat hier over een post op het internet, maar de oorzaak lijkt relatief realistisch. Uit het onderzoek kwam naar boven dat er in de verfbaden een specifieke bacterie groeide die bleef ronddobberen in de verf. Nadat de verf droogde op de carrosserie, stierf de bacterie in die verf en liet het microscopische scheurtjes achter in de lak, waardoor water tot aan het metaal kon geraken.
Omdat - en hier komt de moraal van het verhaal - elke maandag de tanks werden bijgevuld met nieuwe (bacterieloze) verf, hebben auto's die gespoten zijn op maandag minder last van roest. Feit of fictie? Zijn hier specialisten in de zaal om het verhaal te bevestigen?
Recente reacties
Dit kost de kleinste BMW met de lichtste motor (2024)
Lichtste versie van de vorige generatie waren de 116i en de 118i. In Nederland was dit de 120i. Heb...
Door Christophe 11 uur geleden
Waarom zou je Euro 98-benzine (E5) tanken in plaats van Euro 95 (E10)?
Ik lees hier nogal wat ! Vooreerst het octaangetal : Is een relatief getal dat de klopvastheid van...
Door Guido 11 uur geleden
Ineos stopt al zijn productie... en daar kan het zelf niet aan doen
dat ze dan maar ASAP naar Corbeau bellen, lijkt me de enige gepaste opvolger
Door Yannick 12 uur geleden
Dacia viert LPG-succes, maar is het ook een aanrader?
Ik rijdt nu 9 jaar met een dacia logan . Nog nooit stukken gehad. Een onderhoudsbeurt van 200 euro...
Door Rene Stabel 1 dag geleden