De gelden van het BIV komen vandaag in de federale staatskas, vanaf 1 januari 2011 komt daar echter verandering in. Vanaf dan wordt het een Vlaamse bevoegdheid. En Vlaanderen wil het aantal dieselmotoren naar omlaag krijgen en de milieuvriendelijke wagens (hybride) aanmoedigen. Ze wil dat doen door het belastingstelsel op de wagen aan te passen. Vandaag is de fiscale pk de basis van een te betalen belasting, vanaf volgend jaar zal die belasting berekend worden op basis van de CO2 uitstoot en de Euronorm van het motorblok. Beide variabelen zijn internationaal gehomologeerd en maken het dus mogelijk te vergelijken tussen verschillende merken.
Dat België een dieselland is hoeven we jullie na al die jaren niet meer te vertellen. Een slechte trend en de Vlaamse overheid wil daar iets aan doen door wat anders dan er belastingen op te heffen. De dieselwagens zullen fiscaal minder aantrekkelijker worden en zullen dus ook een hogere BIV verschuldigd zijn. Terecht lijkt ons. Want de goedkopere prijs aan de pomp lijkt vele Belgen te misleiden.
Met hoeveel de prijzen zullen stijgen en wat de norm zal worden is nog niet bekend. Voor ons mag het aantal gereden kilometers per jaar ook meegeteld worden. Iemand met 150.000 kilometer op de teller per jaar moet dieselen, laat ons hopen dat zij niet bestraft worden voor het maken van de juiste keuze. De Vlaamse overheid zegt wel dat het nieuwe belastingsstelsel niet van toepassing zal zijn op tweedehandsvoertuigen. Die worden gekocht door veeleer minder kapitaalkrachtige mensen.
Via De Standaard
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 10 uur geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 1 dag geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden